Friday 16 July 2010

Memori Berjuang - Jalan ini

Salam sayang buat permata hati ummi dan abah tercinta,

Hari ini 16/7/2010. Matahari keluar menjengah diri di celah-celah awan yang tebal. Angin bertiup agak kencang dari biasa. Sejuk semilir angin di musim panas di Leeds. Typical UK weather. Dan kita terus mensyukurinya setiap masa. Cuaca sebeginilah yang bakal kita rindu bila kita pulang ketanahair tercinta.

(UK scenary - credit to Lensa Hanim Awang, (my lis sis, please click her page and click 'like' if you enjoy seeing her work))


(UK scenary - credit to Lensa Hanim Awang, (my lil sis, please click her page and click 'like' if you enjoy seeing her work))

Hari jumaat begini, ummi akan menghadiri mesyuarat untuk kumpulan kajian ummi. Alhamdulillah, ummi dapat keluar rumah seawal 8 pagi hari ini. Biasanya selepas menyiapkan anak-anak dan bekalan, ummi hanya dapat ke sekolah sekitar pukul 8.45 pagi, sampai di bilik mesyuarat dengan menghela peluh walau dimusim sejuk.

Hari ini kelihatan ramai sekali manusia berjalan disekitar sekolah, dengan begitu cantik dan kemas, berkot dan bertali leher, wanitanya mengenakan pakaian indah tetapi formal. Hari graduasi.

Melihat mereka, hati berkobar-kobar untuk bergraduasi lagi. Perasaan itu pernah dikecap dahulu. Indah, indah sekali bila segala usaha Allah berkati dengan kejayaan menyelesaikan pengajian. Sungguh tumpang rasa bahagia. Allah.......

Dan selepas itu...? Mereka akan mula bekerja, menjalani rutin yang biasa. Mengamalkan ilmu yang mereka pelajari. Berbakti kepada nusa dan bangsa. Alhamdulillah. Kehidupan akan semakin stabil. Ummi lalui semua itu, Alhamdulillah.

Tetapi anakku, bagi ummi disetiap persinggahan dalam kehidupan, waktu menjadi pelajar adalah waktu yang paling indah dalam hidup ummi. Di setiap tingkat pelajaran sekalipun. Ummi paling merasa lapang, paling merasa ingin memperbaiki diri. Sewaktu bekerja, ummi merasa seperti 'stagnant'. Ini adalah pendapat peribadi ummi sendiri. Sukar digambarkan, ummi akan sentiasa belajar, supaya status pelajar itu akan sentiasa ummi pegang. Formal atau informal. Semoga kalian akan menikmati indahnya menjadi pelajar yang hatinya sentiasa ingin belajar.

Antara belajar dan bekerja, Ummi akan pilih belajar. (Walaupun menjadi Household Chief Officer (HCO) adalah menjadi impian hebat ummi.)

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Mereka berjalan penuh elegen, memimpin tangan yang tersayang, memimpin tangan ayah dan ibu, meraih tangan anak. Dan ummi....... Ummi masih bahagia menjadi pelajar. *big smile*


(make time for the IMPORTANT things in life - credit to Lensa Hanim Awang, (my lil sis, please click her page and click 'like' if you enjoy seeing her work))

2 comments:

Latifah said...

bila baca, teringin nak sambung belajar lagi lepas ni... (^_^)

Tapi apapun tak sabar nak abiskan master ujung tahun ni. Moga dipermudahkan urusan oleh yang Maha Pencipta... insyaAllah

melatiblossoms said...

Aameeen, Latifah.. semoga Allah mempermudahkan urusan kita semua

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails