Friday 2 December 2011

Memori Berjuang - Doa Menulis


Assalamualaikum anak-anakku yang ummi cintai,

Tahun ini tahun keempat untuk ummi dalam berjuang untuk meraih redha Allah dalam pencarian ilmu yang panjang. pencarian mengenal zat Pencipta.

Semalam, sebelum tidur ummi dan abah berbual-bual tentang du'a, istiqamah dan kesannya pada manusia.

'Sayang, susah sangat rasa nak start menulis', adu ummi pada abah.

Sedang ummi tahu yang menulis itu perlukan kosistensinya dalam bidang ini. Menulis perlu setiap hari, sehelai kertas sehari pun jadilah. Kalau dikumpul-kumpul sehingga akhir pengajian baru hendak menulis memang akan menjadi tangisan yang panjang dan melelahkan. Ummi tahu, tapi mengapa belum ada gerak yang kosisten. Tidak ada sedar. Dan ummi juga perasan tidak pernah mohon pada Allah untuk diizinkan menulis.

'Sayang, sayang doalah mintak pada Allah, bila berdoa, memohon, kita seperti juga berjanji dengan diri sendiri untuk melakukan apa yang kita pohon. Dan tujuan yang utama, memohon Allah tolong kita dalam menulis', nasihat abah.

Allah, satu lagi fasa yang ummi perlu lalui dan ummi sangat-sangat berharap untuk lebih mengenal Allah yang Maha Esa dalam melalui pengalaman dalam fasa ini.

Doa ini ummi kongsikan dengan kalian.
" Ya Allah, kurniakanlah kekuatan untuk menulis ya Allah, kurniakanlah ilham untuk menulis ya Allah, kurniakanlah rezeki untuk menulis sedikit dari ilmu yang luas ya Allah. Jadikanlah ilmu yang Kau pinjamkan ini dapat ku manafaatku buat diri, buat keluarga dan buat ummah, ya Allah.

Aku mohon ya Allah kurniakanlah kekuatan untuk ku isi setiap masa lapang yang Engkau izinkan untuk memahami ilmuMu ini dan menulis ilmuMu ini selari dengan KehendakMu yang Allah.


Dan ya Allah setelah itu kurniakanlah aku istiqamah dalam menulis dan menyampaikannya ya Allah.
"

Ummi ingin berkongsi, semoga ada manafaat buat kalian nanti tika kalian membacanya suatu hari nanti InsyaAllah.

1 comment:

Hizamel said...

Subahanallah.. semoga Allah memberi kekuatan pada sayang untuk menulis. Ya Allah perkenankanlah doa isteriku.. Ya Allah makbulkan doa isteriku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails