Thursday 10 December 2009

Blossoms Memory - Indahnya idola........


Hafiy, anak lelaki ummi abah satu-satunya buat masa ini. Lasaknya selayak anak lelaki orang lain juga. Kasihan kakak-kakak yang selalu dipaksa menjadi kawan selakonan (Power Rangers ceritanya). Selalu dipaksa bermain lawan-lawan. Paling kerap menangis kerana paksaan itu adalah kakak Hasya. Mulut ummi abah penat melarang, bercerita dan cuba mengalih perhatian pada yang lain, lakonan power rangers juga yang lekat di ingatan. Sabarlah kakak-kakak. InsyaAllah adik Hafiy akan membesar dan semoga dia tidak lagi buat kakak-kakak sebagai'sparing partner' lagi ok. Doa ya. Ummi dan abah juga akan berusaha.

Hari ini, abah merancang untuk membawa Hafiy ke klinik, dah beberapa malam Hafiy demam dan batuk dengan kuat. Penangan musim sejuk kali ini.

"Abah, Hafiy nak pakai watch (jam tangan) macam abah, mana watch Hafiy yang macam abah," pinta Hafiy semasa bersiap-siap untuk ke klinik. Puas lah abah mencari di antara mainan-mainannya. Alhamdulillah abah jumpa.

"Abah, Hafiy nak pakai spek macam abah," permintaan seterusnya. Aduh mana nak cari kacamata pula nie?

"Hafiy tak dak spek mata." Kata abah.

"Hafiy nak spek mata hitamlah," Aduhai punya nak ikut macam abah sampai sanggup nak pakai kacamata hitam nak pergi jumpa doktor, dimusim sejuk yang suram ni. Hafiy, Hafiy.

Begitulah Hafiy sentiasa nak ikut macam abah, pakai topi macam abah, pakai ketayap macam abah, pakai baju melayu macam abah. Diumur 3 tahun, abahlah insan yang menjadi ikutan Hafiy. Bila tengok anak mengamuk terkenang pula, macam ini jugalah agaknya kita semasa umur sebaya mereka. Idola luar sedar.

Pasti fitrah anak-anak kebanyakannya begitu menyanjungi ibubapa mereka. Saat-saat yang perlu kita corakkan dengan contoh terbaik. Anak-anak diumur ini memandang ibubapa mereka sebagai idola paling sesuai untuk diikuti.

Anak, begitulah cerita kalian disaat ini, ummi dan abah berharap semoga Allah bukakan jalan dan kurniakan ilham buat ummi dan abah untuk menjadi contoh tauladan yang terbaik buat anak-anak. Ingatlah, jika diizinkan Allah, akan tiba saat kalian pula yang menjadi ikutan anak-anak. Tika itu anak, berdoalah dan berusahalah untuk menjadi idola ideal buat pewaris kalian.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
"Ummi, I want to wear tudung to school, I want to wear tudung now, like you," suara kakak memecahkan pagi dua hari lepas. Dan dua hari juga lah kakak sudah memakai tudung. Semoga Allah mengurniakan istiqamah dan ilham memahami hakikat memakai tudung itu. Ummi pasti akan bersedia untuk selalu bercerita tentang itu. Indahnya menjadi idola anak-anak........................


4 comments:

MZ said...

salam puan... i just read ur blog. wat a nice blog u have here... entry nye syahdu2 je... ada yg mazura baca rase macam nak nangis je...

melatiblossoms said...

salam mazura, terima kasih, yang baik datangnya dari Allah, yang buruk dari kelemahan saya sendiri, semoga satu hari anak-anak saya dapat membaca dan memahami isi hati ummi abahnya... kalau ada yang boleh dimanafaatkan buat kawan-kawan yang lain, saya berbesar hati, semoga menjadi pahala buat kita semua.

haswida abu bakar said...

Betui sesangat. Tingkah anak-anak adalah cerminan mak ayah. sebab itu kita sebagai mak dan ayah harus menjaga tingkah agar yang diikut hanyalah yang baik-baik belaka.

melatiblossoms said...

betui kak ayu, yang best semua cerita dalam rumah juga diceritakan pada teacher, kawan-kawan, mak kawan-kawan hehehehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails