Wednesday 17 March 2010

Blossoms Memory - memori, cerita, kisah-kisah... itu kan pilihan?

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam penuh kasih sayang buat anak-anak ummi yang tercinta. Lama sungguh ummi tidak mencatat memori kita, memori hati atau pun memori ummi sendiri di laman kita ini. Sungguh masa terasa begitu singkat sekali. Dan secara zahirnya memang masa semakin singkat.

Dan diriwayatkan dari Abu Hurairah, katanya : Telah bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam.

“Ertinya : Tidak akan datang kiamat sehingga waktu semakin berdekatan , setahun seperti sebulan, sebulan seperti sejum’at, sejum’at seperti sehari, sehari seperti sejam, dan sejam terasa hanya sekejap”.

Berbagai tafsiran ulama' pada hadith ini.

Kejadian gempa bumi yang berlaku di dunia ini secara saintifiknya telah menyebabkan pergerakan paksi bumi, dan ini telah memendekkan masa secara 'literally' sebanyak beberapa bahagian dalam sesaat. (rujukan). Perbincangan santai kawan-kawan ummi di facebook juga mengaitkan kejadian pergerakan gempa bumi ini secara saintifiknya dengan pergerakan yang mungkin akan menjadi ekstrem secara berkala masa, berdasarkan terlalu banyak gempa bumi yang berlaku, sehinggalah paksi bumi akan bergerak sebanyak 180 darjah, yang menyebabkan kejadian matahari terbit di sebelah barat (perbincangan santai secara saintifik, :)).

Ringkasan cerita di antara rakan2 yang mengulas kejadian gempa bumi, sambil mengaitkan dengan janji-janji Allah, Supaya kita mengambil iktibar.

Minggu yang penuh dengan berbagai aktiviti sekolah ummi dan ulangkaji pelajaran juga. Membuatkan masa sehari seperti tidak cukup. Dengan itu sunyilah tatapan memori ini buat seketika.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Anak-anakku, bila catatan memori ummi ini kalian kunjungi lagi, InsyaAllah di suatu masa, pasti terfikir di benak kalian, yang indah-indah sahajakah memori kalian? Kelihatan terlalu sempurna....

Anak, dalam hidup kita mempunyai pilihan, pilihan untuk melihat kejadian sebuah gelas yang diisi dengan susu, separuh sahaja. Ingin melihat gelas itu sebagai separuh penuh atau separuh kosong. Itukan pilihan. Kita juga mempunyai pilihan untuk memahat ingatan indah di batu, agar biar tidak akan hilang ditelan masa, kita juga mempunya pilihan untuk hanya melakar kenangan yang kurang indah di pasiran, agar bila nanti ditiup angin, di hempas badai kan hilang jua.

Ummi juga mempunyai pilihan untuk memilih kenangan yang ummi ingin pahatkan buat cerita kalian. Kenangan yang bakal nanti membawa erti dalam hidup kalian. Ada indah, ada yang tidak tetapi biar itu menjadi teladan.

Setiap manusia yang mempunyai akal yang sihat, ingin selalu memperbaiki diri. Begitu juga ummi. Banyak yang ingin ummi berkongsi dengan anak-anak, sekarang tika akal kalian masih belum dapat menghadam cerita dan makna. Dan ummi takut bila tiba saat kalian bersedia dan penuh akal dan minda, ummi tidak lagi di sisi. Inilah salah satu ruang bicara kita. Ummi berharap setiap tulisan dan memori ini juga secara tidak langsung akan memberi sedikit ruang fikir untuk kita semua, terutamanya untuk ummi sendiri mengambil pengajaran dan iktibar.

Kita berbual, kita berbincang, kita bercerita... selalu dan ummi gembira, cerita kita berbagai fasa, dan sekarang adalah fasa anak-anak di zaman kanak-kanak, di dalam ummi mencari erti hidup di dunia ini dan di dalam pencarian yang berterusan ini, banyak yang ingin ummi kongsikan dengan anak-anak. Madah yang memerlukan fasa yang lebih tinggi. Menulis di sini adalah satu wadah. Semoga anak-anak dapat menghayati dan menafsir tujuan dan maksud ummi menulis satu hari nanti. Di samping itu, madah-madah di sini tujuannya juga lebih kepada peringatan pada diri ummi sendiri yang bersifat insan. Selalu terlupa, dan perlu selalu diingatkan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Setiap kali ummi membaca tulisan-tulisan di blog yang lain, banyak yang boleh diambil sebagai pengajaran sehari-hari. Dan anakku, bukankah lebih mudah untuk kita bersangka baik dari kita terus menabur api prasangka?.


2 comments:

aha said...

will wait for your next story

melatiblossoms said...

Thanks.... hehehehe I know you will my sister..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails