Wednesday 14 April 2010

Memori Berjuang - Minggu kita dimuliakan Allah...

(Kredit sumber- google image)

بسم الله الرحمن الرحيم

Ummi menulis dengan hati yang penuh rasa yang berbagai... sungguh istimewa minggu ini buat kita. Lama masa yang ummi ambil untuk melakar tinta maya buat anak-anak. Tiada yang mengambil masa ummi selain pelajaran dan keluarga. Jika lebih masa diberi pada pelajaran, bukanlah masa buat keluarga dikurangkan. Cuma wacana maya yang menjadi asing.

Minggu ini anak, kita dimuliakan Allah dengan kehadiran Tah(abah's mum) menambah ceria keluarga kita. Tah datang membawa warna pelangi, menghembus jauh bauan rindu yang semenjak begitu lama menghurung hati-hati kita. Sungguh, gembira yang hadir bersama seorang ibu, sukar diungkap walau oleh mulut seorang anak itu. Saat pipinya kita kucup seperti sudah terbau haruman syurga. Beruntunglah anak-anak yang masih diberi kesempatan mengucup pipi ibunya dan memandang ibu kita dengan penuh kasih sayang. Beruntunglah kita wahai anak.

Tah juga seperti melepas rindu pada cucu-cucunya yang sudah 2 tahun setengah tidak bersua wajah. Di mulut terus memuji betapa cucu-cucunya semakin cantik dan semakin kacak. Pada mata siapa lagi kan? Kalau bukan pada mata si pemilik hati yang mengasihi yang memandang ciptaan dan kurniaan Allah kepadanya itu selayaknya terus di puji. Semakin besar, semakin tinggi. Tersenyum simpul anak-anak ummi, masih malu-malu.

Ikatan kasih sayang yang terbina semenjak azali, terukir di luh mahfuz, tidak memerlukan masa yang lama untuk bertaut utuh. Kasih sayang mengalir bak sungai nil dan Mesir yang takkan pernah terpisah.

Dan saat catatan maya ini ummi coret, hati ummi ini bergelut sendiri, zahirnya hati masih dibuai gembira. Di lubuknya terus mencengkam saat terkenang esoknya ummi akan berangkat pulang ke tanahair Malaysia tercinta. Urusan yang tidak boleh tidak, berkenaan visa yang akan memungkinkan titik peluh dingin musim salju dulu tidak sia-sia. Pengorbanan yang memaksa ummi pulang sendiri dan kalian bersama abah meneruskan hari-hari indah bersama Tah InsyaAllah.

Yang tabah merindu dan selalu dirindu bakal bertemu, yang bakal merindu dan bakal dirindu entah bagaimana? Hati ummi bakal rindu kalian anak-anak ku, sedangkan belum berpisah rindu itu sudah bertamu, inikan pula bila saat itu harus kita tempuh esok. Dan sudah pasti juga kekasih hati ummi, yang sangat ummi kasihi, sayangi dan hormati, abah, akan ummi rindui setulus hati. Bila mengenang rindu ummi pada kalian, seorang ibu yang bakal merindui anak-anaknya, terkenang ummi pada rindu tok mak di Malaysia pada anaknya yang sudah 2 tahun setengah tidak bertemu.

Kalau rindu ummi pada kalian ummi hitung, pasti rindu tok mak pada ummi anaknya berlebih lagi. Bertekadlah azam didalam hati, akan ummi ubati rindu seorang ibu yang tabah mengharungi rindu itu sendiri. Akan ummi sirami dengan rona-rona bahagia pada wajah seorang ibu yang mulia, InsyaAllah. Ummi mohon pada Ilahi, semoga urusan ummi dipermudahkan Allah, supaya cepat juga ummi merebahkan kepala keribaan seorang ibu yang pasti akan mengelus lembut rambut anaknya, walau sedewasa manapun anaknya ini. Supaya cepat, pipinya ummi kucup dan pipi ini dikucup lalu, berderailah semua rindu yang membatu. Supaya cepat, zahirnya ummi peluk penuh kasih sayang dan batinnya tenang mengumpul ubat buat penawar rindu yang mendatang.

Dan anak-anak doa juga ummi panjatkan supaya hati-hati orang yang bakal merindu (anak-anak dan suami tercinta) akan dipelihara Allah dan dikurniakan ketenangan. Moga bila saat ummi berangkat pulang kepangkuan suami dan anak-anak, hati ibu yang merindu bertahun lamanya itu sudah berbunga riang dengan kembangan mekar yang bakal mencipta memori yang mengubat rindu yang bakal bertandang. Dan hati-hati yang menanti ummi penuh segar dan mewangi jua.

Yang merindu dan dirindu bakal bertemu, doa ummi iring yang bakal merindu dan bakal dirindu.

p/s: Buat ukhti-ukhti di Cairo dan Mansourah selamat bergelut dengan exam, Bittawfiq ya ukhti.

2 comments:

Min said...

huhuhuhu! tingat mak jugak... tak sabaq nak tunggu mak mai june nanti...

melatiblossoms said...

Min sabaq na ... bila mak mai nanti mesti best sangat

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails