Tuesday, 31 August 2010

Blossoms Memory - Ramadhan 1431 Hijrah Kalian (2010)

credit to Lensa Hanim Awang - like her if you like her work

credit to Lensa Hanim Awang - like her if you like her work

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh anak-anak penyejuk mata, penawar dihati ummi dan abah,

Alhamdulillah, kita sudah melalui 2/3 dari ramadhan pada tahun ini, semoga Allah memanjangkan usia kita untuk terus melalui tarbiyyah ramadhan ini. Sedih bila mengingatkan ramadhan ini bakal berakhir jua. Terlalu banyak yang ingin ummi coretkan tentang kenangan kalian di ramadhan ini. Kakak Humaira yang berumur 8 tahun 4 bulan, Kakak Hasya yang berumur 6 tahun 2 bulan dan Hafiy yang berumur 4 tahun 4 bulan.

Alhamdulillah, ramadhan di musim panas yang panjang tidak menggugah semangat anak-anak ummi disini. Cuaca yang Allah kurniakan , agak dingin di musim panas ini mungkin salah satu faktor yang membuatkan anak-anak tidak penat dan dahaga. Alhamdulillah dua-dua anak gadis ummi ini masih kuat menjalani tarbiyyah ramadhan, bila sekali sekala kita bercerita tentang betapa nikmat orang berpuasa tu ada dua, ketika berbuka puasa dan ketika bertemu Allah nanti. Kalian mengerti nikmat yang pertama sepenuhnya. Dan ummi amat memahami nikmat kedua yang belum kalian fahami. InsyaAllah suatu hari nanti. Kita juga berbicara tentang, betapa saudara kita di Pakistan yang dilanda banjir besar sekarang tidak mampu menikmati juadah berbuka seperti kita, dan betapa kala kita merasa peritnya berpuasa, mereka merasakannya berganda-ganda lagi. Kalian sepertinya mengerti. Saudara kita di Gaza yang di sekat semahu-mahunya, saudara palestin kita di kem-kem pelarian di Lubnan. Inilah iktibar ramadhan kita.

Alhamdulillah, anak-anak ummi juga gigih bersolat tarawikh bersama ummi, abah dan tok mak di Grand Mosque, Leeds. Hafiy bersama-sama abah dengan jemaah lelaki dan anak-anak gadis bersama ummi dan tok mak. Setiap kali memulakan solat, ummi pasti perlu mengingatkan kalian tentang jenis solat (sama ada isyak/tarawikh/witir) dan bilangan rakaatnya. :):) Bila sekali sekala rasa malas datang bertandang, pasti kita diingatkan oleh abah tentang betapa pentingnya bersolat sunat ini, yang melakukannya seperti meraikan ramadhan, dan hanya dalam ramadhan, dalam setahun, sebulan sahaja kita berpeluang melakukannya. Tatkala itu, semangat kembali menggunung untuk menunaikan sunat tarawikh.

Alhamdulillah, Humaira dan Hasya sudah mahir dalam bacaan solat, dan hampir 15 surah lazim (melalui kelas hafalan di Grand Mosque setiap Selasa dan Jumaat) sekali sekala bila ummi dan abah di universiti, anak-anak akan bersolat jemaah berdua, dan kalian sudah boleh bergilir menjadi imam. Tiada kata lain melainkan Alhamdulillah... setinggi-tinggi syukur kepada Allah. Ya Allah, limpahkanlah rahmat yang banyak buat anak-anakku. Setiap kali bersolat jemaah beramai-ramai, kalian pasti mahu membacakan doa. Doa-doa yang membuatkan ummi dan abah tersenyum banyaknya. Di suatu solat zohor dalam ramadhan kita baru-baru ini, anak-anak mengambil peluang bergilir-gilir berdoa. Setiap doa diaminkan beramai-ramai. Bila tiba giliran Hafiy, Hafiy mulakan doanya

"Ya Allah, Hafiy nak PSP, please ya Allah"....idaman hati yang terlalu lama diminta...
kemudian Hafiy menyambung doa Hafiy....

"Ya Allah, bagilah ummi dan abah ada baby, Hafiy nak baby..."

errrrkkk.... tersangkut perkataan aameeen di kerongkong kami. Kakak-kakak saling berpandangan dengan ummi dan abah. Kemudian ummi dan abah terpaksa menerangkan kepada Hafiy, yang opsyen itu tak termasuk dalam doa untuk sementara waktu, ummi yang berperang dengan laser, tidak dapat mengambil risiko. Keinginan untuk ada adik yang selalu Hafiy utarakan, tapi tak pernah terlintas yang itu akan menjadi doanya.... Hafiy Hafiy..

Ya Allah, jadikanlah ramadhan yang berbaki ini ramadhan yang terbaik buat kami, temukanlah kami dengan malam lailatul qadar yang menjadi rebutan itu. Ya, Allah panjangkanlah usia kami sehingga bertemu ramadhan tahun depan lagi ya Allah, sesungguhnya seperti terlalu singkat ramadhan ini, belum sempat kami melepas rindu pada ramadhan ini, 'dia' akan berlalu pergi lagi.....



credit to Lensa Hanim Awang - like her if you like her work

4 comments:

fathiyyah said...

Allahumma Ameeen

:')

Latifah said...

alaa comelnya Hafiy.
tak pe, nanti Ummi dah abis study, Hafiy leh la dapat adik ye.
insyaAllah. =)

Selamat menyempurnakan ibadah puasa Fasa ke 3 buat puan sekeluarga.

aha said...

takpe..dia lepas umur 5 tahun..mesti dia tak mau adik dah.. hehe

melatiblossoms said...

:):)..

Thia... aameeen untuk semua doa2 mereka, untuk doa Hafiy yang satu tu macam tak mampu jer...:)

Latifah
:) Selamat menunaikan ibadah puasa juga ya

adikku:
kan.....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails