Monday 13 September 2010

Blossoms Memory - Doa Syawal Hasya

Solat Eidul Fitri di Grand Mosque (Humaira, Nabila dan Hasya) (pics credit to auntie ila-amin)




Assalamualaikum anak-anak yang soleh dan solehah,

Alhamdulillah ramadhan ini dapat di lalui dengan jayanya buat anak-anak. Ummi sangat bersyukur. Semoga pelajaran sabar, bertolak ansur, menghargai dan bersyukur yang anak-anak raih dalam 'sekolah ramadhan' yang lalu akan terus kekal dalam diri anak-anak.

Banyak cerita syawal kita, InsyaAllah kalau ummi berkesempatan, akan ummi coretkan buat kenangan anak-anak. Insya-Allah.

Yang terkesan, sehari sebelum syawal di Malaysia, kita kehilangan tok chaq yang kembali ke rahmatullah. Petang khamis, dan dikebumikan malam itu juga. Mak cik dan mak teh bertindak menjadi anak perempuan yang tidak pernah dimiliki oleh tok chaq. Mereka membantu memandikan, mengafankan dan menyempurnakan jenazah sebelum dikebumikan. Mereka bersyukur dikurniakan kesempatan untuk berbakti buat kali terakhir untuk tok chaq. Tok Mak sangat bersedih, kakak yang tinggal bersama tok mak hampir dua tahun, tidak dapat tok mak temui lagi sekembali ke Malaysia nanti. Hanya bacaan yassin dan tahlil dapat kita hadiahkan dari kejauhan. Terima kasih tidak terhingga buat sahabat-sahabat yang sudi hadir ke majlis Yassin dan tahlil. Maaf kami pohon, buat sahabat yang lain, kekangan masa dan ruang rumah yang sempit, alasannya.

Ummi masih ingat kita bercerita tentang kematian, anak-anak bertanya, 'orang yang tua sahaja ka yang boleh meninggal dunia?'

Jawapan ummi, 'Meninggal dunia ni boleh bila-bila masa saja, muda, baby, dewasa, kanak-kanak,' Bila sudah ditentukan masanya Allah akan ambil nyawa manusia.

Anak-anak diam saja. Semoga faham hendaknya

--------------------------------------------------------------------------------------------------

both piccas are credit to Lensa Hanim Awang - like her on fb if you like her work

2 hari anak-anak banyak menghabiskan masa di luar rumah, cuaca sekarang sudah semakin dingin, tapi anak-anak masih dengan baju yang selapis, tebal sungguh kulit ya.

Semalam, selesai majlis raya dari rumah sahabat ummi abah, Hasya kelihatan seperti kesejukan. 2 mangkuk ABC mungkin penangannya. Sampai dirumah, Hasya terus naik ke bilik bersama tok mak. Sekarang Hasya tidur sebilik dengan tok mak, Hasya kata Hasya nak teman tok mak sebab mak cik dah balik Malaysia. Good Girl Hasya ni.

Pagi tadi masa bersahur, tok mak bagitau ummi dan abah, yang Hasya tak boleh tidur malam tadi, hidung Hasya tersumbat dan Hasya beberapa kali terjaga dan menangis kecil. Badan Hasya juga seperti suam-suam.

Ummi terus kebilik dan memeriksa suhu badan Hasya. Hasya demam sedikit. Hasya tersedar dari tidur, mungkin disebabkan tangan ummi yang sejuk. Hasya sekali lagi merungut tentang hidung yang tersumbat, abah bawa naik 'Calpol' , paracetamol untul anak-anak, untuk Hasya. Kemudian ummi ajak Hasya tidur dengan ummi, Hasya tetap ingin tidur dengan tok mak.

Pagi ini semasa ummi, abah, kakak dan adik bersiap untuk ke sekolah, tok mak bercerita.

"Lepas bagi makan ubat Hasya semalam, dia tak boleh tidur jugak, dia tanya why ummi wake her up, now she cannot sleep anymore,"

"mak katalah, ummi nak check Hasya demam ka dak, pastu Hasya terjaga,"

"oooooo," jawab Hasya.

"Tok mak, Hasya tak boleh tidur ni, Hasya nak doalah tok mak," Kata Hasya.

"Doalah," Jawab tok mak.

" Ya Allah, hidup dan matiku hanya untuk Mu," Doa Hasya....... Ummi tak pasti, samada Hasya mengerti maksud doa Hasya itu sendiri. Tapi Ummi tetap mengaminkannya.

Ya Allah, syahdu pulak ummi rasa. Aameeen.... Semoga Allah memakbulkannya anakku.... Aameeen.....

Ummi dan abah perlu gigih menanam benih-benih dan membaja taman Addin., agama Allah ini dalam jiwa anak-anak.

Dan anakku, ummi berharap bila kisah ini kalian lawati lagi dimasa depan, ingatlah bukan sahaja kalian pernah berjanji di alam roh yang kita ini hamba Allah, dan hanya Allah sahaja kita sembah, dan setiap perintah Allah akan kita turuti, larangan Allah akan kita jauhi, tetapi juga pernah berdoa disaat diri masih putih bersih, yang hidup dan mati ini hanyalah untuk Allah sahaja.



2 comments:

Latifah said...

Aminnn...
Bijaknya Hasya.
Semoga membesar menjadi insan solehah. =)

melatiblossoms said...

aameen ya ukhti

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails