Wednesday 15 September 2010

Blossoms Memory - Hafiy's first day at big people school

Assalamualaikum wbt buat anak-anak ummi yang ummi cintai, semoga saat kalian membaca cerita ini, iman kalian adalah di tahap yang terbaik.

Lama ummi memeram cerita Hafiy. Hafiy yang sangat-sangat teruja untuk bersekolah 'at big people school'. Setahun yang berlalu, Hafiy bersekolah separuh hari di nursery sekolah yang sama. Pendidikan awal disini bermula sejak anak-anak berusia 3 tahun. Peringkat nursery. Bila genap 4 tahun atau lebih di bulan September, anak-anak akan memulakan sessi persekolahan penuh, yang dipanggil Reception. Bermula pukul 8.55 pagi sehingga pukul 3.15 petang. Bilik kelasnya juga disekitar kawasan 'Primary class' yang lain. Oleh itu datangnya term 'big people school' dari Hafiy.

6/9/10, bermulalah episod baru untuk insan bernama Hafiy Addin Hizamel. Pastinya ummi dan abah temankan Hafiy ke sekolah untuk hari pertama ini.

Awal-awal lagi ummi dan sangat syahdu, sangat, rasa macam nak melepaskan anak ke dunia yang lain. Dah besar anak ummi. Big boy dah. Sedih sangat. Tak terbayangkan. Begini rupanya perasaan ibubapa. Masa kakak Hasya dan kakak Humaira dulu pun beginilah juga perasaannya.

Ummi berkongsi perasaan dengan kawan-kawan di facebook, dan ramai juga rupanya ibubapa yang merasakan seperti yang ummi rasa. :)


Bila ummi merungut, Hafiy tak nak cium ummi depan cikgu-cikgu Hafiy, abah kata
"Dia confuse tu macamana nak behave, sama ada nak behave macam small kids or macam big kids, dan dia tak tahu how big kids should behave,". Kata abah sambil tersenyum pada ummi.

Alhamdulillah, Hafiy gembira bersekolah, sistem appraisal/ penghargaan yang dijalankan disekolah-sekolah sini amat berkesan, sistem pemberian sticker untuk berkelakuan baik dan terpuji, bantu membantu. Anak-anak bersungguh-sungguh, mereka perlu nampak sesuatu yang berbentuk materi untuk penghargaan. Kita kan juga begitu, naik pangkat, gaji naik imbuhan untuk bekerja keras. Jadi dimana pula salahnya jika sistem itu diberikan buat anak-anak. Bila kita ajukan pada mereka, buat baik, tolong menolong dan bantu-membantu nanti Allah bagi pahala, mereka mahu, tapi sukar untuk meninggalkan kesan pada umur begini. Pulang dengan sticker di baju, pulang dengan 'star of the day', membuatkan senyum yang terukir dibibir Hafiy lebih manis......

Berbalik kisah Hafiy, Lately Hafiy dah tak bagi panggil Hafiy dengan baby, kena panggil abang Hafiy. Dua tiga hari baru-baru ni, Hafiy tengok Karate Kids, dan ada satu bahagian dimana ibu 'Jayden' memanggilnya dengan 'baby', Hafiy terus bertanya,
"Kenapa mum dia call dia baby?, Diakan dah big boy,"
"Big boy pun boleh panggil baby jugak, sebab mum dia sayang sangat kat dia, Ummi panggil Hafiy baby ummi ya?," Jawab ummi,

Kali ini Hafiy mengangguk. Proses pembelajaran yang panjang duhai anak. Membesarlah anak, menjadi mujahid, menjadi satu titik pada kemenangan Islam dimasa hadapan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Pernah suatu ketika seorang pelajar Imam Syafi'e bertanyakan beliau (Novel sejarah Islam karangan Abdul Latip Talib, link rujukan beliau didalam novelnya.)

""Wahai guruku, apakah pandangan tuan mengenai bermusafir?"

Dan Imam Syafi'e menjawab

"Pergilah bermusafir dengan penuh keyakinan. Pasti kamu memperoleh semula segala apa yang kamu belanjakan. Hidup pasti terasa nikmat selepas kita bekerja keras dan kuat berusaha ketika berada ditempat orang. Tasik yang tenang dan tidak mengalirkan airnya akan membusuk dan menjadi mati. Seekor singa di hutan hanya dapat membaham mangsanya apabila ia keluar dari sarangnya. Anak panah tidak akan mengenai sasaran sekiranya tidak dilepaskan dari busurnya. Sekiranya kamu meninggalkan tempat kelahiran kamu bagi memperoleh kedudukan yang mulia ditempat yang baru, kamu umpama emas yang sudah disepuh lagi tinggi nilainya."

Kemudian katanya lagi, "Tinggalkanlah kampung halaman nenek moyang kamu. Jangan gusar dengan perpisahanmu dengan sanak saudaramu. Minyak ambar yang harum itu asalnya hanya kotoran binatang, tetapi selepas berpisah dari tempatnya, ramai orang menyukainya. Celak mata itu berasal daripada batu di tepi jalan. Tetapi dapat menghiasi kelopak mata manusia selepas meninggalkan pinggir jalan itu."

" Pergilah bermusafir mencari kemuliaan, kerana dalam pengembaraan itu ada lima kelebihan iaitu menghilangkan kesedihan, membina penghidupan baru, memperoleh ilmu, menguatkan jiwa, dan dapat bergaul dengan ramai manusia daripada pelbagai ragam."

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Suatu masa ummi dan abah juga akan melepaskan kalian untuk pengembaraan dan musafir kalian nanti. Perlu redha.

4 comments:

Latifah said...

uiks... tersedih lak bila baca.
macam nak nangis pun ada.

ungkapan imam syafie tu sangat menusuk kalbu.

melatiblossoms said...

:)

[MH] said...

salam sayang untuk hafiy yang cekal :)

melatiblossoms said...

InsyaAllah thia....
Untuk ummi yang cekal juga ya

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails