Tuesday 15 March 2011

Sisipan Memori - Kacang tanah, majalah gila-gila

"Ummi, Can we have nintendo DS please...??", pinta anak-anak.

"Can we have an I Pod Abah", di suatu masa pula anak-anak meminta. Kelihatannya permainan anak-anak sekarang bukan lagi seperti dulu.

"Why do you want Nintendo?" soalan itu ummi ajukan.

"I want to play game on Nintendo." Said Humaira and Hasya.

Di masa semua anak-anak lain sibuk bermain dengan permainan video, menghalang anak-anak sendiri dari memilikinya bukanlah jalan terbaik untuk melindungi mereka dari membuang masa dengan permainan video. Bila permainan itu tiada dirumah, anak-anak akan mencari peluang bermain dengan permainan kawan-kawan mereka. Sampai adakalanya anak-anak yang belum mumayiz ini sanggup sahaja memberikan alasan-alasan lain untuk bertandang ke rumah kawan-kawan, sedang hakikatnya mereka hanya pergi untuk bermain Nintendo kawannya. Itu lebih memudaratkan.

"InsyaAllah you'll have your Nintendo DS, you have to save your own money ok. " Kata ummi dan abah, supaya anak-anak lebih menghargai barang-barang yang mereka perolehi. Biar mereka tahu 'you have to earn what your heart yearn'.

Hasil puasa penuh anak-anak untuk 2 tahun, hasil simpanan dari wang poket yang ummi dan abah berikan setiap minggu dan juga duit cenderahati dari saudara yang datang ziarah, setelah hampir dua tahun menunggu, dapatlah anak-anak nintendo DSi yang dihajati. Alhamdulillah. Dengan izin Allah jualah.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Secara nalurinya sebagai kanak-kanak, melihatkan orang lain ada, kita juga ingin ada seperti mereka. Melihat kawan-kawan membaca majalah gila-gila sambil ketawa, dalam hati terdetik, 'mesti seronokkan kalau dapat memiliki majalah gila-gila ni, boleh saja baca selalu dirumah'. Majalah yang berharga RM1.50 ketika itu terlalu mahal untuk dimiliki oleh ummi. Wang komisen yang tok mak beri hasil berniaga kacang tanah pedas dan nasi lemak pun lama lagi baru mencukupi. 15 hari nak tunggu.

"Mak, kakak nak sangat baca majalah gila-gila tu mak, nak beli sangat," Pinta ummi pada tok mak.

"Kawan-kawan bagi pinjam baca dak?" Tanya tok mak.

"Bagi, tapi sat saja, kak nak yang sendiri punya." Terang ummi.

"Simpanlah duit komisen tu, nanti boleh beli," Usul tok mak.

"Lamanya lagi," Rungut kecil ummi.

"Ok kalau macam tuh jom kita pi cabut kacang nak, ni musim cabut kacang, boleh dapat duit hari ni, boleh beli majalah tu hari ni," Usul tok mak, kebetulan hari itu hari minggu.

Bertolak lah kami sekeluarga, tok mak, ummi, tok uda (adik bongsu tok mak- dua tahun lebih tua dari ummi) dan mak cik (yang masih baby lagi, dalam setahun umurnya) menaiki dua basikal, pergi ke ladang kacang tanah.

(kredit sumber-google)

Bila musim kacang tanah sudah penuh berisi di pokoknya, tauke-tauke ladang akan mengupah penduduk di sekitar untuk mencabut dan mengasingkan kacang-kacang dari akar pokoknya. Kacang-kacang ini dimasukkan kedalam guni dan upahnya dikira mengikut timbangan. Selalunya, RM1.50 boleh diperolehi untuk setiap guni. Gambar ihsan google, Contoh pokok yang dicabut.

(kredit sumber-google)

Sampai sahaja di sana, tok uda dan tok mak mengambil guni seorang satu dan untuk ummi juga, berbekalkan pisau lipat berharga 10 sen (yang penting tajam), guni yang dibekalkan oleh ladang, kami memulakan proses mencabut pokok dan memotong kacang2 dari akarnya.


(kredit sumber-google)

"Lepas cabut pokok tu, ketuk-ketuk akar dan kacang ketanah dulu, biar tanah-tanah asing dari kacang dan akar, jadi bersih sikit kacang-kacang tu." Terang tok mak.

"Kita tak mau boh tanah sekali dalam guni ni, " Terang tok mak lagi.

"Tak baik, nanti bila tauke timbang, yang berat hanya tanah bukan kacang, berdosa macam tu, dah macam tipu, kan," cerita tok mak lagi.

Ummi dan tok uda mengangguk-angguk. Sambil-sambil itu, mak cik bermain diatas tikar dan dibawah payung bersebelahan kami. Tiba-tiba, terdengar tangisan nyaring mak cik, rupanya digigit semut merah. Allah kesiannya dia. Kawasan ladang begini memang banyak semut merahnya. Ibu yang pintar macam tok mak, memang sudah menyediakan 'balm' untuk disapu kalau digigit serangga. Persiapan yang mantap. Tangisan yang di upah dengan susu, sekejap diamlah dia, tertidur.

Bila tiba tengahari, kami berhenti untuk makan dan solat, kemudian sambung lagi mencabut dan mangasingkan kacang tanah ke dalam guni. Berhenti lagi untuk solat asar. Seharian di ladang kacang tanah. Bila agak lewat petang, tok mak dan tok uda mengangkat guni untuk ditimbang. Selepas ditimbang, kami pun mengambil upah. Alhamdulillah. Rezeki yang Allah kurniakan buat hambanya yang mahu berusaha.

Dalam perjalanan pulang, hati ummi berdetak-detak, tertanya-tanya sendiri, lupakah tok mak yang anaknya ini teringin sangat untuk membeli majalah gila-gila. Sampai sahaja dihadapan deretan kedai, tok mak memusing masuk ke arah kedai. Berbunga rasa hati. Tok mak tak lupa.

"Ambillah majalah gila-gila yang kak nak tu, kak dok buat gheja penat-penat dan panas-panas, jadi dapatlah beli apa yang kak nak," Kata tok mak.

"Kita kena selalu usaha, kalau kita nak apa-apa, tak boleh dok saja, Allah suka orang yang berusaha."Pesan tok mak lagi.

Majalah gila-gila ditangan, dan senyum di bibir tidak lekang, dalam hati 'esok nak bawa ke sekolah, dapatlah kawan-kawan baca sama'

"Mak, kak nak kek ni juga boleh dak?" Tanya ummi sambil menghulurkan 'kek butter' yang berharga 20 sen pada tok mak. Kek yang dijual sekeping didalam plastik lutsinar itu juga adalah benda yang 'luxurious' buat ummi, hanya dapat beli bila ada duit lebih sahaja.

Tok mak mengangguk tersenyum.

Alhamdulillah. Gembira tidak terkira, hasil dari titik peluh sendiri, selalunya lebih kita hargai, InsyaAllah. Dan hanya dengan izin Allah jugalah yang menggerakkan ilham buat tok mak dalam mendidik kami adik-beradik. Alhamdulillah.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Begitulah duhai anak-anak, didikan yang tok mak serapkan, seboleh mungkin ummi serapkan pada kalian. Alhamdulillah, walaupun sekarang kalian tidak perlu mencabut kacang, kalian masih perlu merasai nikmat memiliki barang yang di ingini melalui satu hasil usaha kalian sendiri. InsyaAllah lebih manis nanti bila kalian ingati. Ummi dan abah masih perlu memainkan peranan memantau masa yang kalian peruntukkan untuk permainan video itu. Supaya tidak membuang masa.

"Ummi, kakak ngan Hasya nak beli SD card dengan R4 card la Ummi," pinta anak-anak.

"OK, Kalau kakak dan Hasya habis baca IQRA', dapat naik Quran dan boleh baca jawi sampai book 6, ummi dan abah hadiahkan SD dan R4 card, ok, InsyaAllah" Usul ummi.

Berusahalah anak-anak. Earn things that your heart yearn. InsyaAllah, dengan izin Allah jugalah, semua perkara itu berlaku.

2 comments:

Latifah said...

betul tu. sesuatu yang kita dapat dengan hasil usaha sendiri akan lebih dihargai.
=)

melatiblossoms said...

:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails