Saturday 21 January 2012

Blossoms Memory - Kakak-kakak cantik


Assalamualaikum w.r.t,

Menemui anak-anak kecintaan ummi dan abah yang kami cintai, dalam doa dan penuh pengharapan kalian bakal menjadi pejuang untuk agama Allah ini. InsyaAllah.

Terlalu lama ummi ingin menulis tentang cerita ini buat kalian, ummi sangat ingin kalian ingat selalu ingat kisah-kisah ini.

Beberapa ketika lalu sibuk orang bercerita tentang pelajar-pelajar bijak yang seperti 'hanyut' bila berada di negara orang, kata mereka yang sama-sama ingin bercerita walau tidak tahu pangkal dan punca, pelajar-pelajar ini 'kejutan budaya'. Ummi tak ingin bercerita tentang ini, sebab kita tiada dalam cerita mereka dan kita tiada hak untuk bercerita. Cuma ummi sangat sedih, bila media dan masyarakat kita di Malaysia yang tak tahu cerita turut menghukum sama, pukul rata yang kesemua anak-anak muda 'creme de la creme' yang dihantar ke luar negara terkena kejutan budaya lupa daratan dan udara. Ummi rasa seperti ingin ketawa dalam masa yang sama ada sedih menyelinap, kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

Ummi ingin bercerita tentang kakak-kakak cantik kalian yang ummi jumpa sepanjang kembara kita di bumi UK ini. Subhanallah, kakak-kakak ini cantik luaran, lagi menakjubkan kecantikan dalaman mereka lebih menyinar. Subhanallah.

Kakak-kakak ini pelajar cemerlang dari sekolah-sekolah mereka, datang merantau di sini untuk mncari ilmu Allah. Ada yang datang untuk menjadi sorang doktor nanti, ada yang datang untuk menjadi guru nanti, ada yang datang untuk menjadi jurutera, yang pasti mereka datang untuk menjadi professional yang mukminah. InsyaAllah. Bakal professional ummah. Aameeen ya Allah.

Kakak-kakak cantik ini pakaiannya menutup cantik mereka. Pakaian mereka tidak mengundang mata yang lain, mereka berjubah, warnanya jarang menarik mata. Yang memandang sekali tak kan mengulang pandang. Subhanallah mereka terjaga dari mata-mata dunia. Kerana mereka sangat ingin di lihat Allah. Di pandang Allah. Kakak-kakak cantik ini, ber t-shirt, labuh sampai ke lutut, seluar mereka besar dan pasti warnanya kusam sahaja, nawaitu mereka biar tidak memandang mata lain kali keduanya. Biarlah yang kata t-shirt labuh seperti baju yang di pakai tidur.

Setiap minggu, kakak-kakak cantik ini akan duduk-duduk beriman sesama mereka, mushaf tafsir Quran mereka bertanda berwarna-warni,

"Yang biru untuk doa-doa yang ada dalam Quran, supaya senang bila nak baca doa lepas solat, buka jer yang berpenanda biru." Terang mereka.

"Yang pink ni untuk cerita-cerita tentang munakahat, mudah buat rujukan," Sambil tersenyum meleret.

Bila mereka berbulatan gembira, yang menjadi topik bicara, bukan kisah mereka yang tiada dalam bulatan mereka, kisah yang mereka bawa, kisah-kisah dari Al-Quran. Dibukanya mushaf dan dibaca bersama, kemudian mereka sama-sama mentadabbur ayat-ayat Allah, mencari ibrah dari cerita. Bila sampai di kisah yang mengharukan mata mereka basah, pasti hati mereka juga basah bila sampai ke ayat tentang kebesaran Allah. Subhanallah. Sebelum berpisah, mereka saling mendoakan, mereka berpelukan, kemas, semoga ada pertemuan lagi antara mereka. Kalau di takdirkan Allah ini pertemuan terakhir didunia, semoga Allah kumpulkan lagi didalam syurga. Allahu Allah.

Kakak-kakak cantik ini bertanya khabar tentang sesama mereka, ukhwah yang mereka saling menjaganya. Ukhwah fillah. Semuanya kerana untuk mendapat rahmat Allah. Bila seorang sakit, seperti keseluruhan mereka sakit. Bila seorang risau, semuanya sama menanggung. Indahnya ukhwah, mereka itu seperti satu tubuh, saling memerlukan.

Ummi masih ingat, semasa mengikuti program-program di sini, program ilmu untuk ibubapa, dan demi memastikan ibubapa dapat berprogram dan mengutip ilmu dengan tenang, anak-anak juga ber'program' dan kakak-kakak cantik ini dengan senang hati menjadi fasilitator untuk anak-anak. Anak-anak diberikan peluang ber'program'. Allahu Allah, mereka ini sungguh komited dalam cita-cita mereka meraih redhaMu. Sampaikan rumah mereka juga mereka sanggup sediakan untuk anak-anak kecil ini ber'program' saat ibubapa sibuk dalam mengutip ilmu Allah. Masa mereka, mereka korbankan untukMu Allah. Urusniaga paling menguntungkan. InsyaAllah.

Masih terngiang-ngiang menganjurkan program bersama-sama kakak-kakak cantik ini. Mulut baru menyebut, 'Siapa yang boleh buat poster yek?'

Dengan pantas , 'InsyaAllah kami boleh siapkan,' 'Kami boleh printkan', 'Program anak-anak kami uruskan,'. Belum mulut minta pertolongan, pertolongan itu sudah mereka hulurkan Subhanallah.

MasyaAllah, mereka juga pelajar, mereka juga sama-sama merantau dari Malaysia, UK ini bukanlah negara mereka, mereka juga kejutan budaya, tapi mereka mendapat kejutan budaya yang indah, yang membawa mereka lebih dekat dengan Allah, menakjubkan urusan orang mukmin, semuanya menjadi mudah kerana destinasi mereka adalah kecintaan Allah.

Mereka kakak-kakak cantik yang menakjubkan. Ummi menyaksikan mereka-mereka ini. Cantik luar dan dalam. Ummi doakan anak-anak ummi diberikan Allah peluang untuk merantau bermusafir mengutip ilmu Allah, dan ummi doakan semoga dalam permusafiran kalian nanti akan mendekatkan kalian dengan Allah, meningkatkan sedar kalian akan Allah. Seperti kakak-kakak cantik ini.

Terima kasih 'kakak-kakak' cantik buat Humaira, Hasya dan Hafiy, dan adik-adik di sini. Kalian adik-adik yang cantik. (Pada mereka yang membaca, pasti kalian tahu, kalian siapa, Jazakumullahu khairan katheera)

Dan Humaira, Hasya, Hafiy, ada lagi kakak cantik yang belum pernah kalian jumpa, walau terpisah jauh beribu batu, walau tak pernah bertemu, Allah ikat hati-hati kita untuk berukhwah kerana Allah, menakjubkan. Subhanallah.

Buat yang membaca diluar sana, sungguh ramai lagi warga kita yang seperti kakak-kakak cantik ini, malah ramai juga abang-abang yang tampan. Luaran dan hati mereka InsyaAllah. Doakan yang terbaik buat mereka. InsyaAllah mereka bakal pulang menata ummah dan masyarakat kita, seperti yang kita harapkan, kembara mereka di sini, ada bahagian sumbangan kita, pasti kita mahukan yang terbaik, kirimkanlah doa, jauhlah dari berpra-sangka yang pukul rata. InsyaAllah, semoga yang terbaik hasilannya.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Buat kakak-kakak cantik, semoga terus thabat dan istiqamah di jalan Allah ini. Semoga kalian menjadi professional ummah yang mukminah. InsyaAllah. Kalian dalam doa kak Ati selalu, adik-adikku.


3 comments:

[MH] said...

Humaira, Hasya, Hafiy

i miss you sooooo much :'(

n their ummi too

(ummi dearie, im going back soon)

love, thia

imaaaanj said...

you are MY kakak cantik :) becuz you remind me of Allah each time i see you in person, or even just a mention of name <3

melatiblossoms said...

Thia,

take care dear, <3

Iman,

Uhibbuki fillah ya ukhti, <3, kak ati banyak belajar dari Iman dan kawan2, adik cantik

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails