Thursday 15 February 2018

Dramaummi: Humaira melangkah ke bumi Waqafan, pipit akan menjadi helang InsyaAllah


Anak pertama adalah guru segala hal yang baru buat kami ibubapa muda ketika itu. Banyak percubaan yang cuba diterapkan dari teori-teori yang kami baca, bahkan tradisional ‘upbringing’ metod yang diturunkan oleh ibubapa juga kami cuba. Percubaan semuanya.
Alhamdulillah, dengan izin Allah dan bantuan sistem sokongan yang kuat sepanjang membesarkan dan mendidik Humaira. Masa meningkat ke awal remaja, Allah izin kami dapat mendidik Humaira di UK. Di sana potensi kakak begitu banyak menyerlah, dengan menjadi Student Reprensentative seawal usia 8 tahun, membolehkan kakak bermesyuarat dengan Local Council of Leeds (mungkin macam mini parlimen di Malaysia kot ya). Membawa watak sebagai Dorothy in wizard of Oz play di sekolah setelah beberapa watak kecil dalam pelbagai plays sebelum itu, sangat banyak mempengaruhi keyakinan diri kakak.
Pulang ke Malaysia dengan pelbagai pengalaman yang kakak timba di UK. Sebahagian besar hidup kakak ketika itu adalah di negara orang, ummi nampak banyak menyumbang kepada pola kakak berfikir dan melihat sudut pandang sesuatu perkara. Ummi bahagia. Hidup diperantauan tanpa keluarga terdekat, menjadikan kakak tersangat ‘attached’ dengan kami.
2 tahun disekolah rendah di Malaysia, darjah 5 dan 6, dengan muallim dan muallimah yang hebat, sistem biah solehah yang diterapkan disekolah musleh di Sek. Ren Islam Hira, Kakak semakin matang dalam berfikir dan membuat keputusan. Akhlak kakak di rumah semakin ummi dan abah syukuri. Anak yang taat dan banyak membantu ummi dan abah dalam segala hal. UPSR yang di hadamkan hanya selama 2 tahun, adalah sesuatu yang mengejutkan ummi abah.
Melangkah ke sekolah menengah, dengan yakin ummi dan abah hampir pasti kakak sangat sesuai dengan sekolah berasrama yang kita sama-sama pilih. Rupanya percaturan kali ini tidak tepat. Rupanya disebalik segala kekuatan dan kematangan yang kakak tunjukkan, kakak masih anak kecil yang belum puas berada dibawah naungan dan hangatnya pelukan ummi setiap malam. Tingkatan 1 yang penuh airmata.
Tingkatan 2 kita sama-sama membuat keputusan untuk kakak kembali ke rumah dan bersekolah di KD10. Rupanya hikmah yang lebih luas yang Allah aturkan. Dengan hadirnya Hamzah dalam keluarga kita, kakak lah yang paling banyak membantu ummi dan abah. Kakaklah yang banyak menjaga dan melayan Hamzah. Tangan kanan ummi dan abah. Dari segi pelajaran ummi tidak risau kerana kakak sangat berdisiplin dalam belajar.
Alhamdulillah, anak taat dan solehah ini Allah izin terus membanggakan ummi abah dengan cemerlangnya akhlak dan pelajaran. Panjang perbualan kita setiap malam, panjang motivasi tanpa berat sebelah abah juga setiap masa dalam merangka plan kakak untuk tingkatan 4. Kita sama-sama mengisi borang MRSM, dan kakak sendiri mengisi borang SBP dengan memilih KISAS. Kata kakak cuba saja, sebab kakak tak yakin KISAS boleh dapat. Dan MRSM kakak tak berapa favour sebab tak ada Bahasa Arab.
Panggilan untuk ujian kemasukan, mengundang airmata dalam erti pelbagai kata kakak. Ummi dan abah nasihatkan, hanya hadir jika kakak betul-betul mahu, kalau tidak, biarlah tempat itu di isi oleh sahabat2 yang sangat mahu. Selepas Panjang doa dan istikharah mungkin, kakak memilih untuk hadir. Pesan ummi abah, kami tiada quota pengetua atau apa-apa kaitan dengan SBP sebelum ini, jangan megharap terlalu tinggi. Allah izin dan pilihan Allah buat kakak, KISAS menerima kakak sebagai pelajarnya. Kali ini pastilah banyak kakak mengadu dan memohon dari Allah dalam membuat keputusan. Ummi dan abah hanya mampu menambah doa dan harapan. Sambil menyediakan jaring jika ‘fallback’ perasaan kakak berlaku.
7/2/18 tarikh keramat kakak bermula kembali sebagai pelajar asrama, kali ini di KISAS, sekolah idaman terlalu ramai pelajar di Malaysia. Semoga Allah izin kakak menadah ilmu dari muallim dan muallimah yang hebat di sini. Di linkungi biah solehah. Di dampingi oleh seniors yang juga berakhlak cemerlang (satu entry lain ni) InsyaAllah.
Ummi lepaskan ikatan perasaan yang tersimpul ketat antara kita, namun ummi sentiasa tahu, akar kakak tetap kukuh mencengkam asas keluarga kita. Kata orang sekali anak keluar rumah untuk belajar, anak itu akan terus keluar dan keluar. Merantaulah dan jadilah seperti air yang mengalir, bau juga tak terperangkap.

Owh Well, #dramaummi as always. 
This is my anekdot for your memory my dear. Berbagai #pesanummi untuk my #melatiblossoms

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails