Thursday 11 March 2010

Blossoms Memory - Anak itik yang cekal............



Tulisan ummi yang tertangguh.....

Dua hujung minggu yang membuatkan hati ummi sangat hiba bercampur bangga.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kegiatan anak-anak seperti biasa di minggu-minggu persekolahan. Ummi yang masih terus bergelut dengan pelajaran sendiri, sekali sekala menjenguk pelajaran anak-anak. Kegiatan persekolahan di Leeds, UK yang tidak membebankan banyak membantu ummi dan abah. Kerja rumah hanya dibekalkan setiap hujung minggu. Selebihnya, adalah inisiatif ummi dan abah sendiri sahaja, bergantung kepada kelapangan kita dan juga mood anak-anak. Iqra' kita bergerak perlahan nampaknya. (Ummi.. please be more discipline.... target IQRA' nie macam sukar jer nak capai kalau masih dengan penyakit M nie...: peringatan ummi sendiri...). Bacaan dalam solat, terutamanya bacaan tahiyat.... point untuk ummi. Abah juga bergelut sangat dengan pengajian tahun akhir, Alhamdulillah, dua design telah selesai, dan abah sedang mengarang untuk menerbitkan kajian beliau di jurnal. Satu design akhir, masih diusahakan abah. Kita doakan ya anak.

Ummi tahu, kelas renang adalah kelas yang sangat membuatkan debar hati Hasya ketara sekali. Pernah 3 minggu lepas Hasya kata, "I don't like swimming...." ini semua gara-gara Hasya tertelan banyak air yer minggu sebelum itu.

Ummi dan abah tidak mahu memaksa. Ummi masih ingat kata-kata abah,

"It is ok Hasya, If you can't swim without the arm band, you ask you instructor for the arm band, next time ok..." " You know sayang, in swimming you have to be confident, it is ok if your face need to be in the water, you need to know, not to breath in the water, hold your breath, only breath when your face is out of the water, ok." pesan abah.

Hasya mudah panik bila muka atau rambut terkena air, sungguh. Kelas renang tiga minggu lepas, peristiwa Hasya menangis sambil berenang, sungguh menghantar haru di jiwa, jika sebelum ini instructor nampak Hasya seperti biasa saja, kali ini beliau seperti memberi lebih perhatian kepada Hasya. Mungkin beliau baru perasan yang Hasya tak pernah memasukkan muka dan kepala di dalam air. :). Sambil berenang, sambil mengalir air mata. bila terkenang sekarang, seperti ingin tersenyum.

Level 3 di kelas renang: pelajar boleh berenang sejauh 10 meter gaya bebas dan 'backstroke' tanpa menggunakan armband. 'push and slide' didalam air, dan juga menyelam mengambil barang didasar kolam di bahagian yang cetek.

Hasya di level 3. Ummi tahu Hasya nampak sungguh risau tak dapat buat semua di atas. Ummi dan abah selalu tekankan. 'It is ok sayang, you still have next time to learn more things in level 3, just enjoy your class and learn to be more confident' ( ok, ini sangat subjective, masih mencari jalan supaya bercakap dengan lebih objektif dengan anak-anak). Hasya selalu diam. tak tahu apa yang bermain di fikiran. Tapi anak ummi yang ini sangat 'perfectionist'. Ummi dan abah tahu itu.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hujung minggu, dua minggu lepas. Ummi bersendiri membawa Hasya, kakak dan Hafiy ke kelas renang. Abah terlibat dengan sukan Di Sukan Malaysia di Sheffield.

Kakak di level 4, jadi giliran kakak dahulu, dan seperti biasa kita menjadi cheer leading team untuk kakak di bahagian penonton. Seperti biasa juga, kakak sangat enjoy kelas renangnya. Berenang gaya bebas dan 'backstroke' 25 meter dan menyelam didalam air.

Bila tiba giliran Hasya, ummi lihat Hasya beratur di belakang sekali, mungkin Hasya masih lagi teringat peristiwa tertelan air minggu sebelumnya. Setiap 2 minit Hasya akan memandang atas ke bahagian penonton. Ummi ada sayang, ummi sentiasa di sini. Rasa macam nak turun duduk tepi kolam.

2 instructor bertugas seperti biasa, bila tiba giliran Hasya untuk membuat renangan, instructor didalam air seperti mahu memegang Hasya, tapi ummi lihat Hasya terus berenang sendiri sambil tercungap-cungap, tetapi tidak mahu di tolong. Sesekali, muka Hasya seperti mahu menangis. Tapi Hasya tetap teruskan renangan sampai ke 10 meter. Ummi bangga. Sangat bangga.

Bila tiba latihan 'push and slide', ummi menjangkakan Hasya akan menarik diri, seperti dua rakan Hasya sebelum ini. Tapi jangkaan ummi meleset. Bila Megan tanya Hasya.

'Hasya, do you want to do push and slide...'

Dengan wajah sedikit ragu, Hasya tetap menjawab 'Yes'.

Ummi di atas, seperti tersedar, yang Hasya memang seorang yang suka berusaha, tak berputus asa. walau sukar bagaimana pun. Ummi ternanti-nanti.

Hasya berjaya melakukan 'push and slide' ke arah instructor yang sedia menunggu didalam air. Saat itu setitis air mata gembira jatuh, ( Ummi yang sangat beremosi, dan dengan pantas ummi sapu air mata sendiri, :)). Ibubapa orang lain di atas, turut bertepuk tangan untuk Hasya. Kakak Humaira dan Hafiy sudah semestinya. Megan juga seperti tidak percaya, Hasya boleh melakukan 'push and slide', sebab pergerakan ini memerlukan sebahagian kepala Hasya didalam air. Hasya asyik memandang ummi di atas. Ummi terus memberi semangat Hanya Allah sahaja yang tahu betapa ummi sangat terharu atas cekalnya anak ummi ini. Sungguh cekal. Dan perasaan ummi sangat bangga. Walaupun ada sebahagian orang lain, boleh berenang dengan senang dan melakukan push and slide dengan mudah, tapi semangat juang Hasya yang tinggi, membuat kan ummi sangat berbangga. Dan ummi nampak Megan juga.

Terakhirnya adalah latihan menyelam. Sekali lagi ummi terkejut bila Hasya mahu melakukannya bila di tanya. Instructor didalam air memegang satu bulatan kecil agak separuh ke dalaman air, tidak di dasar, memandangkan mereka tahu Hasya tidak pernah mahu memasuk kan kepala ke dalam air sebelum ini.

'OK, Hasya are you ready..?' Tanya Megan

'Ok, now....' kata Megan

Dengan berusaha bersungguh-sungguh Hasya berjaya memegang bulatan itu. Satu pencapaian yang besar. Sungguh. Megan dan instructor sungguh gembira. Hasya memandang ummi di atas, dan ummi bangga denganmu sayang. Seluruh badan Hasya didalam air kali ini.

Sebelum latihan selesai, semua orang dikehendaki melompat ke dalam air, di bahagian yang dalam sedikit. Ummi nampak Hasya lebih confident sekarang, dengan sorakan dan sokongan semua orang sebelum ini, keyakinan Hasya ketara. Bila tiba giliran Hasya, Hasya melompat penuh yakin dan timbul sendiri.. serta berenang sendiri ke arah 'bar handle' dan sudah semestinya sambil memandang ummi di atas. Ummi tersenyum dengan girang sekali buat Hasya, kan.

'Ummi, did you see I can do it...?' tanya Hasya semasa kita salin pakaian.
'Of, course sayang, I can see everything, you did it very well, I am so proud of you, really proud of you.' 'You've tried your very best'. Jawab ummi.

Gembiranya Hasya.

Kemudian ummi pandu kereta terus ke Sheffield untuk beri sokongan buat abah pula. Dan tak sabar sungguh ummi nak cerita pada abah, betapa cekalnya Hasya.

Ummi ceritakan semuanya buat abah. semuanya.......

'Hasya macam anak itik yang cekal sayang, macam anak itik yang tak tahu berenang, tapi mesti berenang, dan sungguh cekal......'

Mata abah juga berkaca-kaca, selama 6 minggu ini ummi dan abah bersama-sama melihat betapa Hasya sangat 'struggle' untuk kelas renang ini. Dan di minggu yang ketujuh ini ummi menyaksikan kecekalan Hasya.

Hujung minggu yang lalu abah sendiri menyaksikan 'anak itik yang cekal' ini.... seperti biasa ummi penuh emosi, dan abah tahu itu.... :), Abah sungguh excited lihat Hasya berusaha, Ummi dan abah sangat bangga......

Tahniah buat abah, menjadi naib johan ping pong perseorangan, tempat ketiga ping pong beregu dan tempat ketiga bola tampar. Proud of you too and proud of Leeds' team, walaupun di wakili oleh 'pak cik2' dan 'mak cik2', pasukan yang lain semua adik-adik undergraduates yang muda remaja. Fight tetap fight.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anak-anak, catatan ini buat kenangan, andai di lingkungan kehidupan ini kalian tersadung kaki dalam merentas onak duri cabaran, ingatlah cekal itu mainan kalian bilamana usia belum mengenal erti putus asa. Tika itu anak-anakku sayang, andai kau sudah berkenalan dengan putus asa, buangkan perkataan putus asa dalam kosa kata hidup kalian. Kalian adalah anak-anak yang cekal, hamba Allah yang cekal. Ini buktinya. Jikalau ummi masih bersama kalian, kan kita renung bersama cerita ini, jika tidak, hayatilah catatan ummi ini dan ingatlah betapa ummi dan abah berbangga dengan kecekalan kalian.


2 comments:

aha said...

Owh...Anak itik tok wi..

huhu..mak cik always know that.. she is very determined.. I still remember there was time when you give birth to hafiy...makcik and abah have to take humaira and hanya to kids sport and gym at one utama.. abah take humaira to the class and i take hasya.. there is some activity organized for the yourger kids..makcik and hasya sit around that activity area.. when hasya look at all the kids who look like around her age.. she look at me.. so i tell her to join the activity.. and i thought she would hesitate.. but she was not.. she go for it.. and i am very proud of her that time..

melatiblossoms said...

anak itik tok wi.... :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails