Sunday 28 March 2010

Blossoms Memory - Minggu yang panjang...........

بسم الله الرحمن الرحيم

Peluk cium dari ummi buat anak-anak tercinta yang sedang lena di temani mimpi indah dari Ilahi moganya, juga kiriman kasih penuh rindu buat kekasih hati yang jauh di mata saat ini namun sentiasa dekat di hati, semoga mimpi indah juga malam ini, tak sabar bertemu semula esok. (Cliche? naaa :):))

Minggu-minggu kita yang terlalu panjang rasanya, bila hari-harinya memaksa kita berjauhan. Dan malam bertamu singkat. Siang yang sentiasa menuntut perhatian di tumpukan pada kerja-kerja ummi dan abah di sekolah. Tidak menyesal, jauh sekali bersungut. Jalan aturan Allah ini kita lalui semoga dengan ikhlas di hati. Cuma ingin mengakui betapa diri ummi harus tetap ingat dan sedar pengorbanan dari anak-anak yang sanggup mengekang rindu di hati bila ummi dan abah selalu saja hanya tiba dirumah bila alis mata kalian berat.

Ummi doakan semoga ummi dan abah terus diberi istiqamah untuk cekal mengerah keringat akal, tatkala saat ini kalian terus diberi ketabahan menahan hati merindu ummi dan abah yang pulangnya tika kalian hampir di buai mimpi. Ummi dan abah perlu sentiasa ingat ini. Perjuangan ini bukan kami sahaja yang harungi, malah menuntut jerut rasa hati anak-anak yang terus redha apa jua langkah yang ummi dan abah ambil.

Allah jualah sebaik-baik tempat penyerahan dan kepada pemilik hati-hati ini jugalah tempat ummi serah kan hati-hati kalian dan hati ummi abah juga. Semoga hati-hati ini terus di pegang kemas dalam ketenangan dan kepatuhan kepada Allah selalu

Di dalam doa rabitah, ummi ikatkan hati-hati kita bersama.....

Ya Allah Engkau mengetahui bahawa..
hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihi Mu
Bertemu untuk mematuhi perintah Mu
Bersatu memikul beban dakwah Mu
Hati-hati ini telah mengikat janji setia..
untuk mendaulat dan menyokong syariatMu


Maka eratkan lah ya Allah akan ikatannya
Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini
Tunjukkanlah kepada hati-hati ini..
akan jalannya yang sebenar
Penuhkanlah piala hati ini..
dengan limpahan iman, keyakinan dan keindahan tawakkal kepada Mu
Hidup suburkanlah hati-hati ini..
dengan makrifat, pengetahuan sebenar tentangMu

Jika Engkau mentakdirkan mati
Maka matikanlah pemilik hati-hati ini..
sebagai para syuhada' dlm perjuangan agama Mu

Engkau lah sebaik-baik sandaran..
dan sebaik-baik penolong ya Allah
Perkenankanlah permintaan ini
Amin ya rabbal A'alamin..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Persekolahan anak-anak tinggal lagi seminggu, dan kalian akan bercuti selama dua minggu. Cuti Easter. Dan anak-anak, hati ummi penuh debar bergelut dengan pelajaran sendiri, ya Allah ... hanya Engkau tempat mengadu.............................................................

Minggu perjumpaan dengan guru juga berlangsung baik. Ummi dan abah sentiasa bermuhasabah. Allah kurniakan kami anak-anak yang cerah akalnya. Apalagi yang kami mahu? Kami mahu anak-anak yang cantik aqidahnya. Indah akhlaknya. Ummi dan abah harus terus bekerja keras untuk menggapai cita-cita kami buat anak-anak. Muhasabah lagi, Allah kurniakan kalian anak-anak yang jernih akalnya, tak sedarkah lagi ummi, abah? Allah melihat apa tindak tanduk kami dalam mendidik kalian sebagai muslim dan muslimah, khalifah Allah di muka bumi ini. Cukupkah dengan hanya akal yang bijak? Ya Allah tuntunlah kami dalam mendidik anak-anak kami menjadi hamba-MU yang berTAQWA ya Allah........

Anak-anak, pelajaran kalian di tahap ini sangat baik sekali, Alhamdulillah..... Kalian juga gembira dengan kelas hafadzan di masjid. Lebih teruja dengan hadiah mungkin. Pendekatan psychology yang di ambil oleh mu'alim and mu'alimah di sana sungguh dekat dengan hati anak-anak.

Hafiy sudah memulakan pengajian renang setiap sabtu. Ummi dan abah yang lebih excitednya. Ada sahaja aksi yang menghantar tawa pada kami pemerhati anak-anak ini.

Hasya lebih confident di level 3. 'Anak itik cekal' ini terus tabah dan semakin membanggakan. Sampaikan setiap pencapaiannya membuatkan semua ibubapa yang memerhati bersorak.... :) mereka turut merasa betapa anak ummi ini sungguh cekal.

Humaira naik ke level 5, berenangnya seperti ikan. Selepas mahir gaya bebas dan dan kuak lentang, Humaira sekarang sedang belajar kuak dada. Humaira tak sabar untuk tunjuk skillnya pada tok-tok, tah, tok mak dan tok wan.

Humaira sedang pujuk ummi dan abah untuk kelas tennis. Sorry sayang. Tennisnya nanti berguru dengan ayah Wan ya.

Banyak lagi cerita kalian, yang ummi ingin coretkan. Namun anak, catatan ini tak terluah di sini dek terlalu banyak tuntutan memori RAM di kepala untuk pengajian ummi. :) Akan ummi coretkan lagi di sini bila lapang itu bertamu.....

ummi akan terus merebut masa lapang ini sebelum datang masa sempit, dan ummi juga akan terus merebut masa sihat ini sebelum datang masa sakit.... InsyaAllah

5 comments:

Min said...

semoga terus kuat dan tabah meneruskan perjuanganmu sahabat...

aha said...

selagi kita diberi nafas esok hari..selagi itu kita perlu terus mencari jalan mentaati dan berbakti..insyaallah

melatiblossoms said...

min,

thank you min, doakan ati dan family na... :)

adik.... betul.

Hizamel said...

Anak-anak lah penyeri hidup. Kita perlu berusaha mendidik mereka manjadi anak soleh dan solehan.

syang,walaupun sekejap berjauhan, hati ini memang merinduimu dan anak-anak... dan masih tak dapat banyang lagi macam mana jika perlu berjauhan lebih lama??

melatiblossoms said...

sayang,
Amanah besar dari Allah kan

tak terbayangkan nak balik mesia sorang nie huhuhuhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails