Wednesday 19 May 2010

Horizon Hati Ummu Humaira' - Third Chapter

" Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina. (Al Quran - 40:60)"

Mak Ton tetapkan hati, terus-terusan mencipta bahagia antara mereka. Ada sahaja aktiviti di kampung yang mereka lakukan bersama, bagi mak ton biar miskin harta, tapi kaya bahagia. Ummu Humaira' di didik seperti anak sebaya yang lain. Jika salah ditegur, jika yang baik di puji. Walau hati anak itu masih merah membarakan rindu pada neneknya, tetap diri anak itu harus di tegur. Mak Ton terus berpegang pada ayat Al-Quran, surah Ghafir ayat 60, betapa Allah memperkenankan segala pinta dan doa dari hambanya. Tiada doa yang tidak dimakbulkan melainkan ada kebaikan dan pahala yang tertangguh buat kita.

Doa yang tak pernah putus dari mak ton, agar anak nya ini mencintainya selayak anak mencintai ibunya. Jua ketenangan hatinya yang tak pernah lekang.

Semakin hari hati Ummu Humaira' semakin betah menerima qada' dan qadar Allah yang meletakkan dirinya jauh dari nenek yang di kasihi. Dirinya juga semakin biasa bergelumang hidup di desa. Ummu Humaira' amat menyukai persekolahan di sana. Setiap petang bertemankan bapa saudaranya yang hampir sebaya, mereka bersama-sama meredah lautan sawah, mencari siput sawah dan pucuk paku rawan. Bila tiba musim semilai, aktiviti menangkap semilai mereka lakukan. Hujung minggu di isi dengan mencari kayu api dan bermain-main di sungai kecil di dalam kebun getah.

" Sedih hati mak, bila tengok kakak naik terima hadiah pakai kasut koyak, " Suara Mak Ton, suatu hari selepas majlis penyampaian hadiah di sekolah Ummu Humaira'.

Lain pula dengan perasaan Ummu Humaira'. Hatinya berbunga riang dapat menerima 4 hadiah pencapaian sekaligus, walau berkasut koyak. Siapakah yang dapat sangkalkan doa ibu yang dimakbulkan dalam anak menggapai ketenangan hati menerima semua qada' dan qadarnya. Pasti doa ibu yang Allah makbulkan, lantas tenang bersarang dihati Ummu Humaira'.

“Tiga jenis doa yang pasti akan dikabulkan tanpa diragui lagi, doa orang yang dizalimi, doa orang yang sedang dalam perjalanan (musafir) dan doa orang tua ke atas anaknya.” - Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi.

Dugaan Allah datang tidak pernah melebihi tahap kemampuan kita.

Tiba lagi saat hati Mak Ton di duga lagi...............

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails