Thursday 6 January 2011

Blossoms Memory - 3 Simpulan dan Subuh

(credit to Lensa Hanim Awang)

Assalamualaikum w.b.t anak-anak ummi dan abah yang sentiasa dalam ingatan dan hati. Saham negara akhirat, amanah yang harus dipertanggungjawabkan walau nyawa berpisah dari badan. Andai yang terdidik oleh kami bukan selari dengan perjanjian dengan Allah di alam rahim, panjanglah soal buat kami dinegara kekal abadi, andai tarbiah dari kami menurut syariat Allah, semoga mendapat bekalan pahala berterusan. InsyaAllah

Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah saw. bersabda: "Waktu seseorang sedang tidur, syaitan membuat tiga buah simpul di kepalanya. Untuk setiap simpul ia mengatakan" 'Tidurlah engkau sepanjang malam.' Ketika dia terbangun, lalu dia menyebut nama Allah, maka lepaslah satu simpul. Jika dia berwuduk, lepas pulalah satu simpul. Dan jika dia solat, terbukalah seluruh simpul. Maka waktu bangun pagi ia akan merasa penuh semangat dengan badan yang segar bugar. Jika tidak, dia akan bangun pagi dengan perasaan serba tak enak dan malas - Sahih Bukhari (J2: HN0599)
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Subuh di UK ni berlainan masa, mengikut musim, paling ekstrem, dimusim panas, subuhnya pukul 1.24 pagi dan dan shuruqnya pukul 4.30 pagi, dan di musim sejuk pula, subuhnya bermula sekitar 6.59 pagi dan shuruqnya sekitar 8.24 pagi. Mengejutkan anak untuk subuh adalah satu mujahadah, bukan setakat anak-anak, untuk ummi dan abah juga satu mujahadah.

Ummi teringat satu hadis berkenaan subuh, dan ummi ceritakan pada kalian di satu malam semasa kita berehat-rehat.

"Nak dengar cerita tak pasal 3 simpulan dan waktu subuh. Ini nabi cerita, waktu kita tidur syaitan akan buat simpulan dikepala kita, so that, kita akan terus tidur sepanjang malam. " Cerita ummi.

"Dia simpul macamana ummi?" Tanya Hasya.

" Dia ikat lah, mungkin urat-urat kita, sebab syaitan nie bergerak dalam urat saraf kita, salur darah kita, so dia ikat 3 simpulan. Kita tak adalah nampak, dan kita tak lah rasa macam sakit kena ikat dengan tali, tapi dia akan buat kita rasa malas dan mengantuk sangat." terang ummi pada soalan anak. Dalam hati ummi, kena cepat bercerita ni, kalau tidak akan timbul soalan lain yang tidak berkaitan dengan tujuan cerita, dan ummi akan 'end up' kena tangguh cerita ini dan kena pergi cari bahan bacaan lain untuk menjawab soalan anak-anak yang banyak bertanya.

"So, nabi kata lagi, kalau kita bangun dan sebut nama Allah, satu simpulan akan terbuka, kita sebut nama Allah kan dalam doa bangun tidur?" Tanya ummi, dan anak-anak mengiyakan.

"Lepas tu kita pergi ambil wudhu', satu simpulan lagi terbuka, then kita solat, satu simpulan lagi terbuka, habislah terbuka semua simpulan, kalahlah syaitan. Kita menang dalam melawan syaitan." Cerita ummi.

"Nabi kata, bila kita bagun sebut nama Allah, ambil wudhu' dan solat, badan kita akan segar dan bersemangat, fresh aja, sebab kita dah buka semua simpulan yang syaitan buat, tapi kalau kita tak bangun subuh, means that, kita bangun tak ambil wudhu' dan solat, walaupun bangun baca doa bangun tidur," still ada simpulan tak buka kan, so kita akan jadi malas dan rasa tak fresh, on top of that syaitan dah menang satu, kita tak nak bagi syaitan menang kan?" panjang penerangan ummi. Dan anak-anak mengangguk.

"Ummi, nanti ummi kejut Hafiy tau, kejut Hafiy sampai bangun tau,"pesan Hafiy, dan anak-anak yang lain juga,

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Selepas dari cerita kita ini, Alhamdulillah, sessi mengejutkan anak-anak untuk subuh, menjadi semakin mudah. Kalau kelihatan anak-anak sukar untuk bangun, ummi pasti mengingatkan tentang 3 simpulan. Dan Alhamdulillah, Hafiy yang masih kecil itu pun pantas membuka mata.
Tapi teknik yang digunakan adalah memotivasikan, bukan menakut-nakutkan. InsyaAllah.

"Hafiy, bangun yer nak. Hafiy nak menangkan, Hafiy nak win kan, so Hafiy kena bangun, baca doa bangun tidur, so nanti satu simpulan dah buka," Kejut ummi, Alhamdulillah setakat hari ini, berkesan teknik ini. Bila anak-anak bangun. Ummi atau abah akan bersorak kecil.

"Yeahh, Hafiy/Hasya/Humaira menang, satu simpulan dah buka,"

Selepas itu anak-anak menjadi bersemangat untuk pergi mengambil wudhu' dan solat subuh. Alhamdulillah.

Tinggal sekarang ummi dan abah harus terus bermujahadah mengejutkan anak untuk subuh, supaya perasaan kasihan untuk membangunkan anak disebabkan waktu terlalu awal, tidak ada dalam hati. Lebih kasihan kalau anak-anak tidak terlatih bangun solat. Allah tunjukkanlah jalan yang benar dan ilhamkanlah kami cara-cara yang benar menurut kehendakMU dalam mendidik anak-anak kami menjadi mujahid dan mujahidah sejati.

2 comments:

Hanim Awang said...

semoga ummi abah dan anak-anak terus istiqamah.. Aminnn

melatiblossoms said...

aameeen...... memang benar ingatan untuk ummi dan abah yang paling-palingnya

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails