Wednesday, 19 January 2011

Memori Hati - Saat rindu bertandang.....

Pics are credit to Lensa Hanim Awang
I will search for Your love , O Allah

Assalamualaikum w.b.t, anak-anak kecintaan ummi dan abah, terlalu cepat masa berlalu, terasa baru sahaja ummi meninggalkan sedikit cerita buat kalian sebelum ini, rupanya sudah seminggu berlalu.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Saat ini, rindu kepada tanah yang penuh mengundang tenang dan penuh dengan cahaya indah datang lagi, Haramain yang selalu di rindu, kerana di sana terasa seperti dekat dengan jasad-jasad yang sentiasa di rindu.

Ummi masih belajar tentang Ehsan, saat hati hadir bersama permohonan dan permintaan pada yang Esa, saat diri dan akal sedar bahawa komunikasi yang berlaku dalam doa itu bersifat dua hala, saat tangan menadah memohon minta cinta dan rindu, diri, hati dan akal sedar, rindu menusup dan sedar yang Allah menghantar tenang dan cinta yang dipinta. Masih belajar.

Wahai Allah yang Maha Pengasih lagi Penyayang, Allah Penguasa hati-hati manusia, Allah yang didalam KekuasaanNya apa yang ada di bumi dan di langit, yang jelas dan nyata, lagi yang tersembunyi, Allah yang menguasai makhluk yang bernama rindu dan cinta, serta makhluk yang bernama tenang dan damai. PadaNya sahaja tempat semua makhluk bergantung harap dan menyerahkan segala urusan. Yang Memelihara lagi Mengasihani.

"Wahai Allah sesungguhnya aku memohon kepada Mu untuk mencintai Mu dan mencintai orang-orang yang mencintai Mu dan amal perbuatan yang menyebabkan aku mencintai Mu. Wahai Allah jadikanlah cintaku kepada Mu lebih aku cintai dari pada diri ku sendiri dan keluargaku dan air yang dingin."

"Wahai Allah berilah aku rezeki mencintai Mu dan mencintai orang yang berguna bagi ku di sisi Mu. Wahai Allah apa yang telah Engkau berikan kepada ku dari apa yang aku cintai maka jadikanlah kekuatan bagi ku untuk melakukan perbuatan apa yang Engkau cintai."

"Wahai Allah aku memohon kepada Mu sebaik-baik perkara yang dimohon Muhammad SAW dan Engkau adalah yang dimohon pertolongan dan Engkaulah yang menyampaikan kepada sesuatu Yang dikehendaki dan tiada daya dan upaya selain dengan pertolongan Allah."



Ya Allah, ku mohon padaMu, agar jaring dihati yang memerangkap cintaku padaMu tidak terungkai, agar dapatlah kukumpulkan semua cinta untukMu, ku mohon ya Allah, nikmat mencintai Mu setulus hatiku

Dari Anas r.a.: Ada seorang laki-laki menanyakan kepada Nabi s.a.w. mengenai kiamat. Katanya: "Bilakah hari kiamat?" Beliau bersabda: "Apakah yang telah engkau siapkan untuk hari itu?" Katanya: "Tiada suatu pun selain mencintai Allah dan RasulNya". Beliau bersabda: " Engkau akan bersama orang yang engkau cintai!" Kata Anas: Belum pernah kami gembira seperti kegembiraan kami kerana mendengar sabda Nabi s.a.w.: " Engkau akan bersama orang yang engkau cintai!" Kata Anas: "Saya mencintai Nabi, Abu Bakar, dan Umar dan saya mengharapkan kiranya saya bersama mereka kerana mencintai mereka, sekalipun saya belum beramal serupa amal mereka". - Sahih Bukhari






Semoga dapat kita hidupkah sunnahnya tanda cinta kita, InsyaAllah. Pautan entri disini [klik sini]

2 comments:

fathiyyah said...

ummi. doakan thia, untuk turut berkunjung ke sana, menagih cintaNya

melatiblossoms said...

InsyaAllah thia.... InsyaAllah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails