Wednesday, 5 January 2011

Blossoms Memory - Roti dan rumput


Assalamualaikum wbt, anak-anak yang ummi dan abah rindui selalu. Walau terpisah berselang masa, tidak berpisah berselang jarak, namun hati yang terikat kan selalu teringat. Anak-anak ummi dan abah, dalamilah maksud pesanan luqmanul hakim seperti yang diceritakan oleh Allah dalam qalamNya. (31:17 - 31:18), pesanan ummi juga untuk anak-anak kesayangan kami.

31:17
"Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya.

31:18
"Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

"Ummi, Hafiy dah tak nak makan ... ," Rungut Hafiy, bila disuapkan nasi, suapan yang ke-3 sudah merungut tak nak makan nasi.

"Ummi Hasya dah kenyang la.. , " Nasi ada tinggal beberapa suap berbaki.

"Kakak pun rasa macam dan full...," Mata melekap ke kaca TV, nasi dan lauk masih ada sedikit bersisa.

"Makanlah sayang, makan sorang sikit lagi, Tak baik tau tak habiskan nasi, nanti nasi nie menangis, kesian dia," Pujukan pertama menggunakan pendekatan yang digunakan oleh tok mak dulu.

Bagi ummi, orang tua-tua dulu banyak cara yang indah untuk memujuk, dalam pada memujuk, di tanam rasa belas kasihan, nasi juga datangnya dari Allah.

"Allah sayang orang yang tak membazir, Allah tak suka pada orang yang membazir, kita nak Allah sayangkan kita kan...?" Satu lagi teknik memberi sebab.

Seorang satu mulut nasi lagi dan lauk, perut sebenarnya belum kenyang, tapi hati mereka lebih terikat untuk tengok TV.

"Kita kena bersyukur Allah bagi kita nikmat rezeki, Allah bagi kita makanan sedap-sedap, we should say Alhamdulillah, terima kasih Allah...., kalau kita thankful to Allah, kita tak membazir makanan, kalau makan biar habis..." cerita ummi panjang lebar.

"Ummi pernah baca kat internet, ada orang di Afrika, sampai makan rumput. Sebab tempat dia tak ada makanan, di Palestin, anak-anak diorang tak cukup makanan, tak cukup vitamin, selalu sakit-sakit, sebab makanan kurang... kita kena bersyukur, thankful dan tak boleh membazir makanan. " Cerita ummi lagi.

"Jomlah kita hantar makanan kita pegi sana ummi," anak-anak pernah memberi cadangan mereka.

Ummi memang berharap dapat hantar makanan pergi sana. InsyaAllah, ada jalannya sekarang untuk membolehkan anak-anak di Palestin mendapatkan makanan ruji mereka.

Alhamdulillah, anak-anakku, kita sekarang boleh membantu melalui tabung AQSA Syarif yang akan membina kilang roti di Gaza. Ummi juga mengharapkan, rakan-rakan yang membaca blog ini untuk sama-sama menghulurkan bantuan kepada akaun yang tertera dalam gambar di bawah. InsyaAllah, inilah sekecil-kecil jihad kita....

3 comments:

fathiyyah said...

Ya Allah, mudahkan lah urusan kami dalam membantu saudara2 kami di Palestin

Ameen

Min said...

semoga kita semua menjadi hamba2Nya yang sentiasa bersyukur... amin.

melatiblossoms said...

aameeen....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails