Tuesday 8 February 2011

Memori Berjuang - Al-Qasas (Cerita), ayat 82 yang terus mengingatkan...


Assalamualaikum w.b.t anak-anak yang ummi dan abah kasihi, cahaya mata yang kami tatang bagai minyak yang penuh...

Pagi ini, pagi yang bersinar-sinar, matahari memancar terang menyuluhi bumi Leeds, Alhamdulillah. Dalam terang mentari, dingin musim sejuk masih terasa hingga ke tulang hitam. Subhanallah, Allahuakbar, Maha Besar Allah yang berkuasa mengumpulkan sinar mentari memancar dan juga dingin yang menggigit dalam suatu masa. Bukti kekuasaan Allah.

Pagi ini ummi mulakan motivasi diri dengan ayat dari surah Al-Qasas, ayat 82.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

28:82

Dan orang-orang yang pada masa dahulu bercita-cita mendapat kekayaan seperti Qarun - mulai sedar sambil berkata: "Wah! Sesungguhnya Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah juga yang menyempitkannya kalau tidak kerana Allah memberi pertolongan kepada kita tentulah kita akan dibinasakan dengan tertimbus di dalam tanah (seperti Qarun). Aduhai! Sesungguhnya orang-orang yang kufurkan nikmat Allah itu tidak akan berjaya!"

(Tafsir Ibnu Kathir)

Orang-orang yang bercita-cita untuk memiliki kemewahan seperti Qarun, sedar setelah mereka melihat Qarun di tenggelamkan oleh Allah ke dalam muka bumi. Azab buat hamba yang tidak bersyukur dan kufur nikmat Allah. Tidak ada seorang pun yang dapat menolong.

Mereka sedar, bahawa hanya Allahlah sahaja yang menentukan rezeki dan kemewahan bagi setiap orang yang dikehendakiNya. Mereka menyedari bahawa banyaknya harta benda dan kesenangan menikmati kehidupan duniawi yang serba mewah, tidak menunjukkan keredhaan Allah SWT bagi pemiliknya.

Diriwayatkan dari Ibnu Mas'ud r.a bahwasanya Allah SWT telah memberikan kepada manusia watak mereka masing-masing sebagaimana Dia telah membagi-bagikan rezeki di antara mereka. Dan sesungguhnya Allah itu memberikan harta kepada orang yang disenangi, dan juga orang yang tidak Allah senangi tetapi nikmat Iman hanya diberikan kepada orang yang Allah senangi dan kasihi.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ya Allah, hambaMu ini tidak tahu ya Allah, kurniakanlah pemahaman dalam hal yang bermanafaat buatku disisiMu ya Allah.

Kasih sayang dan rindu padaMu lebih ku harapkan dari seisi dunia.

Nikmat menyintai dan memahami agamaMu ini lebih ku inginkan dari air yang dingin di padang yang kering kontang.

Jadikanlah aku, pasanganku dan anak-keturunanku orang-orang yang tetap mendirikan solat dan mendapat hidayah dan rahmatMu.

Aameeen........




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails