Monday 7 February 2011

Memori Berjuang - Ya Allah, ku mohon motivasi dariMu di pagi ini...


Assalamualaikum anak-anak ummi yang soleh dan solehah, permata hati ummi dan abah, semoga saat kalian membaca coretan ini, anak-anak berada dalam putaran iman yang tinggi dan dalam gelombang kehidupan yang tenang.

Permulaan pagi ini buat ummi, sungguh pelbagai. Setelah bercuti dua hari di hari minggu, memulakan pagi isnin bermujahadah juga.

Pagi ini ummi mulakan dengan sedikit tadabbur surah Al-Qasas, selepas beberapa peringatan yang diberikan oleh Allah dalam ayat-ayat sebelumnya.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Rasa diberi semangat oleh ayat 77 dari surah Al-Qasas ini.


28:77

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan ".


(Rujukan Asbabun Nuzul, Tafsir Al-Quran)

Pada ayat ini Allah SWT menerangkan empat macam nasihat dan petunjuk yang ditujukan kepada Qarun oleh kaumnya. Barangsiapa mengamalkan nasihat dan petunjuk itu akan memperoleh kesejahteraan di dunia dan di akhirat kelak.

1. Harta kekayaan, ilmu dan apa sahaja perbendaharaan serta nikmat-nikmat yang Allah berikan kepada kita sekarang ini hendaklah ia memanfaatkan di jalan Allah, patuh dan taat pada perintah-Nya, mendekatkan diri kepada-Nya untuk memperoleh pahala sebanyak-banyaknya di dunia dan di akhirat. Semoga kita selalu beringat tentang lima perkara sebelum datang lima perkara lagi.

2. Janganlah seseorang itu meninggalkan sama sekali kesenangan dunia baik berupa makanan, minuman dan pakaian serta kesenangan-kesenangan yang lain sepanjang tidak bertentangan dengan ajaran yang telah digariskan oleh Allah SWT, karena baik untuk Tuhan, untuk diri sendiri maupun keluarga, semuanya itu mempunyai hak atas seseorang yang harus dilaksanakan. Sabda Nabi Muhammad saw:

اعمل لدنياك كأنك تعيش أبدا واعمل لآخرتك كأنك تموت غدا
Artinya:
Kerjakanlah (urusan) duniamu seakan-akan kamu akan hidup selama-lamanya. Don laksanakanlah amalan akhiratmu seakan-akan kamu akan mati besok. (H.R. Ibnu Asakir)

3. Kita juga harus berbuat baik sebagaimana Allah SWT berbuat baik kepadanya, membantu orang-orang yang berkeperluan, harta dan kesenangan yang diperolehi, ada di dalamnya hak-hak orang lain.

4. Janganlah seseorang itu berbuat kerosakan di atas bumi, berbuat jahat kepada sesama makhluk Allah, kerana Allah SWT tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerosakan. Allah SWT tidak akan menghormati mereka, bahkan Allah tidak akan memberikan redha dan rahmat-Nya.
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ya Allah, kami pohon kurniakanlah ilmu yang bermanfaat dan rezeki yang halal buat kami hari ini. Berkatilah ilmu yang kami cari dan perolehi pada hari ini. Kami tidak tahu ya Allah, fahamkanlah bagi kami ilmu-ilmu ini ya Allah. Aameeen ya Allah.....


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails