Friday 19 February 2010

Sisipan Memori / Blossoms Memori - Ceciwi

" Ummi, now is 8.45 at night." Sambut Hasya didepan pintu sebaik sahaja ummi pulang dari universiti.

" Ummi, now is 8.45 and 20 second." Kakak pula memaklumkan tentang waktu di saat itu.

Aduhai apa cerita anak-anak ummi hari ni.

"We've got new watch, abah bought for us, look ummi," rupanya, jam yang dibeli di carboot hari minggu lalu, dah diberikan abah pada mereka berdua.

Ceciwi lah anak-anak ni. Menurut abah, anak dara berdua itu, sedari tadi asyik meng'update' waktu dan saat, setiap detik. Ummi tersenyum. Ceciwi tu bahasa utara untuk orang yang terlalu 'excited' bila dapat barang baru. Dan macam-macam lagak yang keluar bila dah 'excited' ni. Salah satu contohnya adalah seperti anak-anak ni. Anak-anak, asalkan kalian bahagia. Jam tangan ini dibeli setelah, berbagai progress yang anak-anak tunjukkan dalam Iqra' dan belajar. Harap-harapnya mereka akan lebih menghargai waktu. InsyaAllah. Pesanan untuk ummi sendiri juga. Banyak sangat melalaikan masa sekarang nie. Kena sedar diri ni.

103: Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Hafiy? tak dapat jam tangan kali ni. InsyaAllah lain kali. Hafiy ok saja ummi tengok, tak ada nampak macam nak cemburu-cemburu. Mungkin abah sudah 'reason out' dengan Hafiy agaknya.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Waktu pulang dari sekolah adalah waktu yang menggembirakan. Seronok sangat. Sebab, sekarang ini musim buah. Keliling rumah kelihatan merah dan kuning dek warna rambutan. Sejak berjalan dari sekolah lagi, ummi dah membayangkan langsat yang ranum di pokok. Terasa sungguh tak sabar.

Sampai sahaja dirumah, ummi terus salin pakaian sekolah. Ummi terus meluru ke kebun di belakang rumah. Pokok langsat ummi panjat. Badan yang kecil dengan umur 7 tahun, pokok langsat terasa sungguh besar dan tinggi. Langsat pokok itu sungguh manis. Ummi terus makan buah langsat di atas pokok itu juga. Sambil berangan. Pasti berangan, ummi memang kuat berangan di waktu kecil. (Now, I know where she get that 'daydreaming' from sayang, hehehe). Indahnya waktu kecil. Tok mak di rumah dah boleh mengagak kemana gerangan ummi membawa diri ditengahari yang panas ini. Anaknya sangat ceciwi dengan buah-buahan ini. Musim pertama musim buah di Bukit Selambau. Di Sungai Petani, rumah kampung, tapi tak ada kebun buah-buahan.


"Yati, turun, tinggi sangat dah tu, tok takut yati jatuh, satgi" tegur Tok Belakang, gelaran yang diberikan buat nenek yang menghuni rumah kecil di belakang kebun buah.

Tok Belakang tinggal seorang, rumah anaknya jauh ke depan. Mungkin lebih betah tinggal sendiri. Badannya kurus, bongkok tiga, tapi kuat bekerja dan berkebun. Laman rumahnya amat bersih, tiada sehelai daun kering pun dilaman rumahnya, walau rumah dikelilingi pokok. Tok Belakang ada cara mengutip daun kering. Beliau gunakan sebatang ranting panjang yang diraut tajam hujungnya. Daun kering yang jatuh akan dicucuk menggunakan ranting tersebut sebelum dimasukkan kedalam karung guni. Bila karung guni dah penuh, tok belakang akan bakar daun2 tersebut. Tanah yang terkena bakaran, kemudian dibuat baja untuk pokok-pokoknya.
Dalam rumahnya apatah lagi. Kemas sekemas-kemasnya.

Rupanya lamunan dan anganan ummi sambil menjamu langsat, telah membawa ummi terlalu tinggi di atas pokok. Perlahan-lahan ummi turun sambil tersenyum memandang tok belakang.

"Tok mau dak buah langsat ni?, Cek ambik bagi kat tok na." Ummi cuba berbudi bahasa dengan tok belakang.

Turun, sahaja dari pokok langsat, ummi pindah ke pokok rambutan di sisi rumah. Pokok ni banyak semut, tak boleh berlama berangan di atas pokok, kalau tidak menjadi jamuan semut merah dan hitam nampaknya. Ummi turun pokok, setelah setangkai dua, rambutan merah ranum ummi petik. Sedapnya, hanya Allah yang tahu.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------

36:33
36:33 Sahih International
And a sign for them is the dead earth. We have brought it to life and brought forth from it grain, and from it they eat.

Tafsir al-Jalalayn
And a sign for them, of the [truth of] resurrection (wa-āyatun lahum is a preceding predicate) is the dead earth (read maytatu or mayyitatu) which We revive, with water (ahyaynāhā is the subject) and out of which We bring forth grain, such as wheat, so that they eat thereof;

Malay
Dan dalil yang terang untuk mereka (memahami kekuasaan dan kemurahan kami), ialah bumi yang mati; kami hidupkan dia serta kami keluarkan daripadanya biji-bijian, maka daripada biji-bijian itu mereka makan.


36:34
36:34 Sahih International
And We placed therein gardens of palm trees and grapevines and caused to burst forth therefrom some springs -

Tafsir al-Jalalayn
and We have placed therein gardens, orchards, of date-palms and vines, and We have caused, a number of, springs to gush forth therein,

Malay
Dan kami jadikan di bumi itu kebun-kebun kurma dan anggur, dan kami pancarkan padanya beberapa mata air.


36:35

36:35 Sahih International
That they may eat of His fruit. And their hands have not produced it, so will they not be grateful?

Tafsir al-Jalalayn
that they might eat of its fruits (read thamarihi or thumurihi) in other words, [of] the fruits of the mentioned date-palms and otherwise; but it was not their hands that made it, namely, they did not cultivate the fruits. Will they not then give thanks?, for His favours to them, exalted be He?

Malay
Supaya mereka makan dari buah-buahannya dan dari apa yang dikerjakan oleh tangan mereka; maka patutkah mereka tidak bersyukur?
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Kami akur Ya Allah, kami akur dan kami bersyukur ya Allah atas semua nikmat MU.


Selepas puas ummi menikmati buah-buahan kurniaan Allah itu, ummi pun pulang ke rumah. Dan malamnya bermulalah proses kunjungan ke tandas berkali-kali, di sebabkan ceciwinya ummi dengan buah-buahan. Makan terlalu banyak dan makan berbagai-bagai buah sekali harung mungkin. Makan pula diatas pokok, yang entah apa termasuk sama ke dalam perut. Serik? :) tidak.... esoknya proses ceciwi berulang lagi.




4 comments:

Min said...

alamak... awat la dok boh gamaq buah-buahan tempatan ni... terliuq dah kami. depa tak pa la nak balik, ni nak kena pi cari kat kedai cina ni...

melatiblossoms said...

:):) min predeparture syndrom nama dia, hehehehe kat kedai cina mahai sangat, tak sanggup.... sabaq min sabaq...

Hizamel said...

Best cerita ni... kita pun kadang-kadang tu merasai ceciwi ni... semoga dengan adanya jam tangan, anak-anak kita akan lebih menghargai masa..

melatiblossoms said...

hehehe, kita doakan ya sayang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails