Sunday 6 June 2010

Memori berjuang - Dimanakah hendak ummi mulai anakku?

Di manakah hendak ummi mulakan wahai anak?

Kenapa Gaza yang kita kisahkan wahai anak? Kenapa Gaza yang mereka ingin sangat merdekakan? Terlalu sensitifkah kita dan terlalu sentimen sangatkah kita bila isu besar Islam di permainkan? Banyak yang bertanya? Ramai yang melontar kata, kita terlalu bersentimen terlalu sensitif pada kisah yang menyentuh sentimen Islam. Salahkah?

Gaza itu adalah sekecil-kecil penempatan dan antara tanah-tanah kecil yang masih milik Palestin yang tinggal. Kawasan yang sekecil ini di huni lebih 1.5 million rakyat palestin yang masih berjuang untuk membebaskan palestin dalah serba kekurangan. Kekurangan yang lebih kurang dari kekurangan yang normal.

Dari Buraidah Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
قَتْلُ الْمُؤْمِنِ أَعْظَمُ عِنْدَ اللهِ مِنْ زَوَالِ الدُّنْيَا.
Dosa membunuh seorang mukmin lebih besar daripada hancurnya dunia. Bahkan darah seorang muslim lebih mulia daripada Ka’bah yang mulia.

Jelas, saudara-saudara kita disana dipenjara terang-terangan, oleh negara haram Israel, pagar-pagar yang mereka war-warkan adalah tembok-tembok batu yang jelas memenjara saudara-saudara kita. Kuasa-kuasa besar mengiyakan, menghalalkan yang haram. Darah mereka seperti tidak berharga layaknya diperlakukan oleh Zionis yang dilaknat Allah. Selalu dan begitu lama sejarahnya. Dan terbaru adalah yang seperti kita baru ceritakan setahun setengah yang lalu.

Laut mereka yang sedikit itu juga ditidakkan hak mereka untuk memerah keringat mencari rezeki Allah disitu. Luahan hati ummi pernah ceritakan di sini. Kita ada tanggungjawab pada tanah ini.

Anak, kisah palestin bukan hanya pada Gaza, terlalu klise, bila sekali ombak menhempas pantai, sekali itu juga pasir berderai. Bila sekarang peristiwa berdarah flotilla dikenang nasibnya dihalang dari mendarat dipelabuhan Gaza, sekali itu juga ombak yang mencerahkan hati-hati kita tertuju pada tanah yang Allah muliakan dengan singgahnya nabi Allah kita semasa israk mi’raj baginda.

Klise? Tidak bagi ummi, bersangka baiklah dalam apa juga keadaannya. Saudara se-Islam kebanyakannya mula bersuara, mula berdemo. Jika dulu, mereka hanya membaca, sentimen mereka lebih tersentuh dengan isu ini, Alhamdulillah, bersyukur Allah hadirkan lebih banyak hati-hati yang sedar tentang pentingnya kita sama-sama berjuang menyuarakan tentang saudara kita di Palestin dan Al-Aqsa kita.

Duhai anak, usahlah dipersoalkan kenapa sekarang? Kenapa bukan dari dulu lagi? kenapa bila ada issu sahaja semangat kita makin membara. Bersangka baiklah dan terus berdoa semoga hati-hati kita dan mereka yang semakin dekat dengan perjuangan membebaskan Al-Aqsa dan Palestin ini bukan hanya terhenti bila kisah flotilla semakin sunyi. Setiap perkara memerlukan titik mula. Untuk kita dan untuk orang lain berlainan titik mulanya. Biar ada jangan langsung tiada.

Ummi yakin, misi flotilla bukanlah hanya untuk meruntuhkan tembok sekatan yang dikenakan ke atas Gaza oleh kuasa jahat Zionis, misi mereka lebih besar, meruntuhkan tembok besar yang menghijab mata kita dari melihat derita yang ditanggung oleh Palestin dan rakyatnya dan membangkitkan kesedaran umat Islam khasnya dan seluruh manusia sejagat amnya terhadap isu besar Palestin yang dengan TERANG tanah-tanah mereka dirampas, dengan JELAS mereka ditindas dan ditidakkan hak mereka untuk hidup aman di dunia ini. Yang kerajaan demokrasi (Hamas) yang mereka pilih ditidakkan hak untuk memerintah dengan acuan mereka.

Kitakan selalu bercerita, tentang tanah itu yang Allah muliakan, tentang mereka-mereka yang terpilih yang memperjuangkan kebebasannya. selalu anakku, semoga ombak yang menghempas pantai hati-hati kalian akan terus membawa ingatan dan tindakan buat saudara2 kita disana.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails