Saturday 9 January 2010

Blossoms Memory - Musim Bunga Lebih Indah.....


Jalan ini yang Allah aturkan untuk kita pilih, kenapa?
Kenapa belajar ke luar negara? Jauh dari sanak saudara, Jauh dari ‘support system’.


---------------------------------------------------------------------------------------------------
"Mel sambunglah belajar lagi, education is important", cadang tok tok (bapa kepada abah) pada abah. Dibuku kecil tentang 'You want to get a PhD?' yang tok tok hadiahkan buat ummi dan abah selepas kami habis Master dulu ada ditulis muka pertamanya tarikh-tarikh untuk abah mendapat Phd, ummi mendapat Phd, ayah wan, ayah nor dan Humaira juga.


Target for Phd

Abah (2007)

Ummi (2008)

Ayah Wan (2009)

Ayah Nor (2012)

Humaira Ardini Hizamel (2029)


Tarikh-tarikh itu ditulis oleh Tok tok. Tok tok adalah seorang yang sangat rajin membaca. Sesudah subuh pasti tok tok akan habiskan masa dibilik kecil di tepi dapur untuk membaca. Bahasa Inggeris beliau sangat bagus. Beliau pasti seorang yang cintakan ilmu. Masih ummi ingat, ketika ummi baru berkahwin dengan abah, ummi juga baru berkerja dengan MAXIS ketika itu. Tok tok, ketika itu mula membaca tentang teknologi komunikasi dan jugak 3G yang menjadi isu terkini ketika itu. Banyaklah topic perbualan kami di meja makan. Beliau seboleh mungkin, akan berusaha mencari titik persamaan dengan orang-orang sekeliling.


“Kalau abang mencari jalan penyelesaian untuk sesuatu, dan abang discuss dengan abah, abah selalu akan cuba direct our mind to different angle of solutions. Sebab kita boleh fakir the positive side of it, most of the time. Abah akan cuba provoke kita tentang the worst case scenario. So that we will focus out of the box.” Terang abah tentang cara Tok-tok menolong abah dengan masalah-masalahnya.


Abah selalu menyebut tentang Tok tok dan Tah (Ibu kepada abah). Bagi abah, Tok tok dan Tahlah manusia yang paling abah sayangi. Abah selalu bercerita tentang, bagaimana tok tok selalu mengajar abah berfikir secara menyeluruh. Befikir diluar kotak pemikiran biasa. Di pangkuan Tah adalah tempat yang paling tenang didunia ini buat abah.


“Kalau abang risau dan buntu, abang akan bersembang dengan mama, kalau dengar mama bercerita dan berbual dengan mama semua benda kita rasa macam kita boleh buat”, cerita abah di dalam kereta, semasa kami sama-sama melayan rasa rindu pada Tok-tok dan Tah.


Ummi masih ingat, ketika ummi dan abah diasak dengan masalah tentang pembantu rumah yang pelbagai ragam, Tok-tok dan Tah jugalah yang bersedia menghulur rasa tenang.

Rupanya anak, sejauh mana pun kita terpisah, selama manapun kita berjauhan, pada ibu dan ayah itulah juga tempat kita mencurah rasa.


Rupanya anak, walaupun kita membina keluarga, pada ibu dan ayah juga kita bergantung selamanya. Tali yang tak akan putus sampai akhirat. Saat kepala terlalu berat memikir hal dunia yang tak pernah surut, keribaan mereka juga kepala itu lebih selesa dibaringkan.

Setelah dua tahun kita di sini, terasa rindu yang mendalam buat insan-insan yang mulia dan berjasa dalam hidup kita ini wahai anak-anak.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

InsyaAllah, semoga Allah muliakan hidup mereka dan Allah tingkatkan darjat mereka. Dengan izin Allah, musim bunga kita akan lebih indah tahun ini. Insya-Allah.


2 comments:

iMaN NuR DiNa said...

salam..kak aziati,salam ukhuwah..saya terjumpa blog akak secara kebetulan setelah klik sini sana...alhamdulillah, saya tenang sekali membaca blog akak dan setiap kali surf hati ingin sekali membuka blog akak..bait2 ayat akak sgh mengentuh jiwa kadangkalanya,wlapun saya dan akak tidak mengenali 1 sama lain..semangat akak utk berjuang dibumi Allah ini menberi saya kekuatan disaat saya tercari2 arah diri..alhamdulillah n terima kasih tk akak..assalamualaikum

melatiblossoms said...

Salam,

Iman Nur Dina,

Syukur kepada Allah, yang baik semuanya dari Allah dan yang buruk itu datang dari kelemahan diri akak sendiri. Semoga ukhwah di blog ini mendapat ganjaran pahala dari Allah. Terima kasih juga sebab sudi membaca coretan hati dan sudi meninggalkan komen diruangan ini. Jemputlah datang lagi.

Wassalam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails