Tuesday 26 January 2010

Memori Berjuang - Jalan ke syurga



"Nak balik buat VISA ni kakak balik sorang. Banyak kerja reserach yang Mel kena selesaikan kat sini, kalau nak balik sebulan tu tak mampu rasanya. Lebih baik kalau Mel kat sini. Anak-anak pun tak balik sebabnya, kakak boleh concentrate urusan VISA dengan cepat di Malaysia nanti." terang ummi pada tok mak dan tah dalam perbualan telefon kami.

"Boleh ka Mel tengok anak-anak sorang2 dia kat sana?" persoalan yang sama bermain di fikiran tok mak dan tah.
"Kak yong ada boleh tolong", jawapan ummi, abah cuba merungkai soal yang bermain diminda.

Saat dan detik itu juga, fikiran dua insan mulia terpenting dalam hidup kita hanya bertumpu pada kita duhai anak. Abah yang terlalu sibuk, menuntut pengorbanan yang luar biasa kalau ditinggalkan sendiri mengurus anak-anak. Walau ada kak yong, manakan sama.

Mereka rupanya saling berhubung, berbincang tentang siapa yang akan datang menolong. Aduhai anak, tak pernah lesu mereka memikirkan hal kita.

Ayah Wan(adik abah) dan Auntie Dina di negara yang sedang panas sekarang juga perlu berjuang berhabis-habisan disaat itu. (kak Ati, abang Mel dan anak-anak sentiasa mendoakan Wan dan Dina dikurniakan Allah dengan kemudahan didalam setiap urusan, terutama urusan Fisabilillah ini, InsyaAllah). Bila resah mengundang sakit di kepala, ribaan dan pelukan ibu juga yang kita rangkul kemas, lalu dengan lenggok suara anak disebalik getaran suara di telefon sudah dapat diteka anak-anak yang memerlukan sokongan. Minda cerdas ibu-ibu ini terus merangka strategi yang sentiasa mahu merungkai resah dihati anak-anak dengan apa jua usaha yang mampu, menitis juga air mata mengenang jasa yang tak akan pernah terbalas, hatta cuma ke atas ingatan mereka, apatah lagi jasa dengan jerit payah mereka. Tak akan mungkin tersangkal bahawa syurga itu ditapak kaki ibu.

Kita membina negara kecil kita disini, rupanya anak negara kecil ini tak pernah lepas dari naungan limpahan kasih sayang ibu-ibu kami (nenda kalian). Gumpalan awanan cinta ibu buat anak-anaknya tak pernah jemu meneduhi negara kecil kita. Agar terik mentari siang tak terlalu memanaskan.

Duhai anak, mampukah ummi dan abah berbakti kepada mereka dengan bakti seorang anak yang taat? mampukah ummi dan abah membalas setiap detik resah mereka buat kami, sedang itu pun rasanya tak mampu kami balas.



Doa tak putus dari kami anak-anak mu ibu, semoga Allah mengangkat darjat kalian di dunia dan di akhirat. Kurniakanlah buat mereka syurga Mu ya Allah. Kurniakanlah mereka kepatuhan dan ketaatan dari kami anak-anaknya.

Menghitung rahmat Allah, setiap masa, terlalu beruntung rasa diri masih punya ibu (kedua-duanya) untuk berdoa buat kami anak-anaknya. Doa ibu yang tak terhijab. Ya Allah kurniakan lah kami kesempatan untuk berbakti pada mereka didunia ini.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ummi juga berharap dapat menjadi ibu yang paling sempurna buat kalian anak-anakku. Dan begitu juga kalian buat pewaris kita seterusnya. InsyaAllah.

5 comments:

Hizamel said...

Cerita yang menarik ummi..tahniah..

melatiblossoms said...

:) cerita hati... hasil rindu dan terima kasih buat ibu bapa kita, Ilham dari Allah, merindu di tengah study..... :)

melatiblossoms said...

semoga anak-anak dapat memahami hakikat ini suatu hari nanti..... InsyaAllah

aha said...

I really hope..they know..how much we love and appreciate them.. sometimes.. i feel like i am not doing my best to show that.. sometimes..i just dont know how to show them..how much i love and appreciate them...It is the least we can do..coz we can never repay...

Oh..Ibunda...

melatiblossoms said...

yup dear sis,

But I guess we need to show in everyway. mother's never hide their love, in each and every breath they take. Why not we also show them our love while we can. Sentimental ngan mak ... best kan... hehehehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails