Tuesday 27 October 2009

Blossoms Memory - Minggu sebelum cuti

Salam semua,

Minggu lepas minggu yang indah buat ummi dan abah, Hafiy Addin pergi ke sekolah dengan riang dan ria. Sudah semestinya sebab setiap hari, ummi dan abah kena hantar Hafiy sampai ke nursery. Aduhai anak bertuah, 'demand' sungguh nak dua2 ummi abah hantar rupanya. Satu lagi yang menceriakan Hafiy mungkin sebab ada Aliya, anak saudara Ikram dan Sue, yang memulakan kelas pagi bersama yang lain. Jadi, Hafiy ada kawan. Sebelum ni ada juga kawan Najihah dan Amirul, cuma mungkin di sebabkan Najihah dan Amirul lebih lama berkawan, jadi Hafiy tak tahu macamana nak join kot. Agak ummi saja. Baru saja mula gembira, sekolah dah start cuti sekolah selama seminggu, Ya Allah mudahkanlah nanti bila sekolah buka semula.

Hasya dan Humaira Alhamdulillah, seperti anak-anak yang lain di sini, amat menyukai sekolah mereka. Guru-guru dan kawan-kawan. Siapa yang tak suka sekolah yang tak ada tekanan langsung, setiap sessi kelas hanyalah berkitar tentang main. Setiap mata pelajaran di ajar dengan diiringi dengan permainan yang membuatkan mereka cepat menangkap butir-butir yang hendar di ajarkan.

'Black History Month'. Sempena dengan tema ini, setiap kelas mempersembahkan tentang tokoh kulit hitam yang dipilih oleh kelas mereka dengan pelbagai aktiviti persembahan yang menarik. Satu hari di minggu lepas, Hasya pulang dari sekolah dan bercerita tentang Nelson Mandela. Terkejut ummi.

" Ummi, do you know Nelson Mandela? He is a black man that was in prison." Hasya kata
Ummi tanya kenapa.
"Because, he wants black and white people to live together. It was hard, but now he is out of prison and black and white live together". Cerita Hasya.

Selepas itu Hasya mula menyanyi lagu 'Somewhere over the rainbow'


(kredit sumber)

" Nelson Mandela's dream came true, because black and white now live together." Explain Hasya lagi.

Yang nyanyi kat youtube to bukan Hasya, tapi lagu yang sama hehehe. Memang sistem pengajian disini melatih pelajar untuk peka dengan 'analytical thinking' mereka. Terlalu panjang kalau hendak di 'elaborate' kan.

Humaira pula, semenjak berhari-hari asyik menyanyikan satu lagu yang kedengaran asing ditelinga. Humaira kurang bercerita tentang sekolah. Humaira suka bercerita tentang aktiviti lasak yang dilakukan di sekolah, seperti waktu rehat.

Ummi dan abah pergi ke sekolah anak-anak jumaat lepas untuk melihat persembahan anak-anak sempena 'Black History Month', memang berbagai aktiviti, dan kelas Hasya bercerita tentang Nelson Mandela dan kemudian menyanyikan lagu 'Somewhere over the rainbow'.

Bila tiba gilira kelas kakak Humaira, ada 3 orang ahli kelas yang berdiri kehadapan sedikit. Humaira dan dua lagi rakannya. Kemudian, seorang demi seorang bercerita tentang tokoh mereka, ummi sebenarnya tak ingat tokoh mana yang mereka ceritakan. Di akhir sekali, mereka memulakan nyanyian afrika mereka. Rupanya, Humaira dan dua rakannya adalah 'lead singer' untuk nyayian tu. Boleh tahan juga suara anak ummi nie. Kalau baca Al-Quran mesti sedapkan kakak? Semoga kakak bersemangat untuk membaca Al-Quran berlagu.

Kisah anak-anak bertuah.........

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails