Friday 23 October 2009

Sisipan Memori - Kedai Cina Punya Hal

Minggu itu, tok mak pulang ke Bakar Kapor bersama dengan tok wan dan mak teh. Seronoknya bukan kepalang. Rindu ummi pada tok mak, tok wan dan mak teh terasa terubat. Pagi-pagi lagi tok long, tuan punya beca roda tiga sudah menunggu didepan beranda rumah.

"Masuk dululah 'At, Mai makan nasi goreng dulu..." Tok menjemput tok long Saad untuk masuk bersarapan dulu. Nasi goreng panas, yang digoreng bersama lebihan sambal belacan dan ikan kembung goreng semalam adalah kebiasaan sarapan pagi kami. Di jamu pula dengan teh 'o' panas. Cukup untuk membuatkan perut ummi kembali berkeroncong.

"Tak palah kak, saya dah makan tadi...." pelawaan tok di tolak dengan hormat oleh adik ipar tok itu.

Sejurus kemudian tok dan tok long bertolak ke pekan. Minggu pencen lagi nampaknya. Girangnya hati tidak terkata, terbayang angin menghembus muka tika duduk didepan bucu beca, dan keenakkan air gas.

Kira-kira pukul 10.30 pagi, tok dah selamat kembali semula kerumah. Ummi dengan cepat bergegas, turun rumah dan berdiri disisi beca.

"Cek, hari ni tak payah ikut lah na..... tok nak pi mengurut lepaih(selepas) ni... cek duk rumah dengan mak na....", pujuk tok lembut.

Dengan penuh tangisan, cadangan tok tu ummi tolak sepenuhnya, ratap tangis dan gelupur di tanah adalah perkara yang paling betul ummi kira di waktu umur 4 tahun. Tok mak didalam rumah, berlari keluar dan cuba menenangkan ummi. Mak teh didalam rumah terpinga-pinga.
Selepas semua cubaan memujuk gagal, tok mak terpaksa menggunakan cubitan manja di peha. Apa lagi, sudah semestinya, tangisan ummi menjadi lebih menjadi-jadi.

" Yang hang pi cubit budak tu buat apa....." Marah tok pada tok mak. Dengan itu jugak satu cubitan tok singgah di lengan tok mak.

" Dah, dah... biaq lah dia ikut mak pi kedai cina hari nie, lepaih tu mak hantaq (hantar) dia balik mai...", tok buat keputusan.

Memang begitulah tok Rokiah, tok sangat garang dengan anak-anaknya. Semua orang takut dengan tok. Anak-anak murid tok disekolah juga mengatakan yang tok seorang guru yang tegas dan garang. Tapi, bila sampai kepada kisah cucu, tok pernah berkata,

" Depan mak jangan sapa nak buat-buat ( pukul/cubit) cucu-cucu mak.."

Apa lagi cucu-cucu pun naik tocanglah bila depan tok, mak bapa pula mengetap gigi menahan geram melihat gelagat anak-anak mereka saat didepan tok. Jaga kalian bila tok tak nampak. Begitu agaknya suara hati mereka.

Semoga Allah merahmati tok di alam sana. Aameen

Nenek dan cucu (Kredit Sumber)

1 comment:

Hizamel said...

Macam baca novel le..best best..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails