Friday 13 November 2009

Memori Berjuang - Doa

Selamat sejahtera buat semua,

Seperti hari-hari jumaat yang berselang lain, hari ini adalah giliran ummi untuk temujanji dengan penasihat Phd ummi. Perbentangan 'project progress' berjalan lancar, Alhamdulillah kerja-kerja ummi selama 6 bulan selepas 'semiconductor laser' sampai telah menampakkan hasil yang memberangsangkan. Perkataan syukur tidak dapat menggambarkan perasaan ummi atas Ar-Rahman nya Allah. Ilham yang dikurniakan dalam masa beberapa minit sahaja telah membuahkan hasil pada kerja yang dilakukan selama 6 bulan. Tak dapat ummi bayangkan, tanpa ilham dari Allah itu pasti, kerja-kerja ummi masih'drifting' dari 'target' sebenar. Sungguh, ummi merasai kasih sayang dan rahmat dari Allah itulah sebenarnya penyebab membuahkan hasil. Masih panjang lagi perjalanan ini. Semoga rahmat dan kasih sayang Allah terus-terusan membaluti diri dan abah untuk perjalanan fisabilillah ini.

Selalu mendengar celoteh kawan-kawan,

"Phd is about your relationship with Allah, total surrender and doa yang banyak."

Ada kawan arab ummi yang telah menyiapkan phd beliau dalam masa 2 tahun 4 bulan dalam bidang perubatan. 'Double doctor' lah yek? .

"You must have been working so hard." teka ummi.
"No, actually phd is not about working so hard, those people told me that I am so lucky that my project went smoothly as targeted. And all the aspected results turn out to be true and according to the theory." terang beliau.
"But, for me it is not luck, it's all coming from Allah, Allah gives us ilham, ideas. It's all about how you bond with Allah.".

Subhanallah, Apa lagi yang harus ummi katakan melainkan Subhanallah.

Dengan diri yang menyebut tentang sepertiga malam, tapi masih hanya pada sebutan, namun masih terasa kasih sayang Allah menyelimuti. Kisah kerja 6 bulan yang Allah ilhamkan jawapannya dalam masa beberapa minit sungguh-sungguh amat mengesankan di hati tentang kebesaran Allah S.W.T. Sungguh rasa malu pada yang Mencipta. Yang memberi akal. Sedarlah diri, selalu diuntung. Semoga hidayah terus melimpah.

"Nikmat Allah yang mana lagikah yang hendak kita dustakan?"

-------------------------------------------------------------------------------------------------

"You've submitted your first year thesis, so I think we'll arrange your transfer exam for next week, or week after." tiba-tiba Prof. Giles Davies yang sejak tadi hanya menjadi pendengar setia bersuara.

"er, OK". nak kata apa lagi ya, Selain OK. Sambil tersenyum.

Setiap pelajar phd di university of Leeds dikehendaki untuk melalui 'First Year VIVA examination' untuk menentukan tahap kemampuan kita untuk meneruskan pengajian Phd atau pun hanya diperingkat MPhil. Giliran ummi tidak lama lagi. Kira-kiranya, bagi kebanyakan pelajar, VIVA ini sepertinya VIVA yang sebenar selepas 3 tahun.

Ummi pohon doa dari anak-anak dan sahabat handai dan rakan taulan, semoga Allah memudahkan urusan yang besar ini. InsyaAllah, aameeen.


8 comments:

[MH] said...

thia doa dr Cairo, ummi

semoga segalanya dipermudahkan, ameen

melatiblossoms said...

thank you thia, really need it now....

semoga thia juga dipermudahkan semua urusan, dan tenang sentiasa.

haswida abu bakar said...

all the best my friend. Dlm setiap sujud terakhir pohon lah doa agar dipermudahkan segala urusan kita dalam menyiapkan pengajian kita. Kerana cabaran bukan hanya dtg dari cabaran minda dan ilmu dalam pengajian. Ia juga dtg dari sekeliling kita. Khususnya kita sebagai ibu dan isteri. Again, All the best.

melatiblossoms said...

thanks kak ayu, it is true indeed....

~albazrah~ said...

semoga segalanya dipermudahkan. saya doa dari Sudan. Tawfiq insya Allah.

mahyudin said...

Subhanallahh.... moga dipermudahkan semua urusan phd anda. Doakan saya juga yg tengah bergelut sekarang. Kami di Univ of Leicester juga ada mini VIVA utk transfer ke full phd status. Saya sudah setahun dalam pengajian, sudah tentu ia tak lama lagi buat saya....

melatiblossoms said...

Salam Azma,

Terima kasih, semoga ukhti juga dalam peliharaan Allah disetiap langkah. Semoga urusan Phd ukhti juga dimudahkan.

Salam Din,

Semoga akhi dikurniakan ketenangan dalam menghadapi cabaran yang mendatang. Semoga urusaan Phd akhi dimudahkan Allah. Aameen. Allah bersama-sama orang2 yang berjuang dijalanNya InsyaAllah.

Latifah said...

salam puan..

saya doakan puan dari Malaysia aje ye... semoga selamat segalanya...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails